ירידה במשקל מובילה להקלה בתסמיני פרפור פרוזדורים (J Am Coll Cardiol)

למרות שהשמנת-יתר ופרפור פרוזדורים מופיעות לעיתים קרובות יחדיו, תוכנית מובנת שנועדה לעודד הרגלי אכילה ואורח חיים בריאים להפחתה ארוכת טווח במשקל הגוף עשויה לסייע בהקלה בתסמיני פרפור פרוזדורים, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר LEGACY (Long-term Effects of Goal Directed Weight Management on and Atrial Fibrillation Cohort).

המחקר כלל למעלה מ-300 מבוגרים עם פרפור פרוזדורים ומדד מסת גוף של לפחות 27 ק”ג למטר בריבוע. מהנתונים עולה כי בתת הקבוצה עם ירידה של לפחות 10% במשקל הגוף לאחר שנה אחת של תכנית בהנחיית רופא נרשמה ירידה גדולה יותר בתסמינים חמורים של פרפור פרוזדורים, בהשוואה למשתתפים שלא ירדו במשקל. יתרה מזאת, שיעורי ההישרדות ללא הפרעת קצב היו גבוהים פי שש.

המחקר כלל 355 משתתפים עם פרפור פרוזדורים להם הציעו החוקרים השתתפות בתכנית קצרה לירידה במשקל, הכללה מפגשים אישיים, קביעת יעדים ושינויי תזונה ואורחות חיים. יעד התכנית היה להביא לירידה של 10% במשקל הגוף.

עם השלמת התכנית, המשתתפים חולקו לשלוש תתי קבוצות במטרה להבין טוב יותר את קשר מנה-תגובה:

·         בקבוצה 1 נרשמה ירידה של לפחות 10% במשקל הגוף (135 משתתפים, 64% גברים, גיל ממוצע של 65 שנים).

·         בקבוצה 2 נרשמה ירידה של 3-9% במשקל הגוף (104 משתתפים, 63% גברים, גיל ממוצע של 63 שנים).

·         בקבוצה 3 נרשמה ירידה של פחות מ-3% במשקל הגוף או אף עליה במשקל (117 משתתפים, 71% גברים, גיל ממוצע של 61 שנים).

התוצאים העיקריים כללו את נטל תסמיני פרפור פרוזדורים, כפי שנקבע לפי מדד AFSS (AF Severity Scale) והישרדות ללא פרפור פרוזדורים, כפי שנקבע באמצעות ניטור הולטר במשך שבעה ימים. תוצאים משניים כללו את נפח הפרוזדור השמאלי ועובי דופן חדר שמאל.

מהנתונים עולה כי בקבוצה הראשונה נרשמה ירידה גדולה יותר בחומרת תסמיני פרפור פרוזדורים, בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות (p<0.0001). עוד תועדו שיעורי הישרדות גבוהים יותר ללא הפרעת קצב, עם או ללא אבלציה או טיפול תרופתי (p<0.001).

בנוסף, שינויים במשקל הגוף שיחקו תפקיד משמעותי. סיכויי הישנות הפרעת קצב היו גבוהים כפליים כאשר חל שינוי של לפחות 6% במשקל הגוף במהלך השנה (p=0.02).

בקבוצה הראשונה והשניה תועדה ירידה משמעותית במדד LAVI (Left Atrial Volume Indexed for BSA), בעוד שבקבוצה השלישית תועדה עליה משמעותית במדד LAVI (p=0.02). עובי המחיצה הבין-חדרית ירד משמעותית בשתי הקבוצות הראשונות, אך בקבוצה השלישית לא תועד שינוי משמעותי.

מהנתונים עולה כי בחולים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר עם פרפור פרוזדורים תסמיני,ל ירידה פרוגרסיבית במשקל הגוף השפעה תלוית-מינון על הישרדות ארוכת טווח ללא הפרעת קצב.

J Am Coll Cardiol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה