לא נמצאה השפעה כלשהיא לטיפול הורמונלי חליפי בנשים בגיל המעבר על הסיכון לתמותה ( ENDO 2015)

טיפול הורמונלי תחליפי (HRT) אינו משפיע על תמותה, לא באופן שלילי או חיובי, כך עולה מסקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שהוצגה בכנס השנתי של החברה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה החודש.

מימצאי האנליזה,  המבוססים על 43 מחקרים קליניים אקראיים ומבוקרים , הם ע”פ החוקרים הפעם הראשונה שבה נבחן הקשר בין HRT לתמותה.

במחקרים הללו נעשתה השוואה של HRT מול פלציבו או אי טיפול. בסה”כ נכללו באנליזה יותר מ-52,000 נשים בגיל ממוצע של 62 , לאורך תקופת מעקב ממוצעת של 5 שנים.

החוקרים מדווחים כי לא נמצא קשר מובהק בין HRT לתמותה מכל סיבה (סיכון יחסי 0.99) ללא תלות בסוג ההורמונים או קיומה של מחלת לב קודמת.

כמו כן לא נמצא קשר מובהק בין HRT לתמותה על רקע אוטם שריר הלב (סיכון יחסי 1.04) , סרטן שד (0.93) או שבץ (1.49) , כשבכל המקרים הרווח בר סמך ב-95% חצה את את הערך 1.0 .

גם כאשר בוצעו אנליזות נפרדות לא נמצאו קשרים בין HRT לסיכונים לתמותה מסרטן ריאה, שחלה או קולורקטאלי. התוצאות היו דומות עבור טיפול באסטרוגן בלבד, וכן גם לטיפולים משולבים של פרוגסטרון/אסטרוגן.

החוקרים מציינים הסתייגות בשל אורך תקופת המעקב הקצר יחסית (5 שנים) בכדי להסיק מסקנות חד משמעיות.

בכל מקרה, הם מציינים שההחלטה באשר לטיפול צריכה להיות תמיד אינדיבידואלית בהתייחס לחומרת הסימפטומים של גיל המעבר , גורמי הסיכון הספציפיים של המטופלת וכמובן העדפותיה האישיות. עם זאת, הם סבורים שהנתונים יכולים לסייע ב”הרגעת” נשים החוששות מהסיכונים הכרוכים לכאורה בטיפול.

ENDO 2015: The Endocrine Society Annual Meeting. PosterFRI-125, presented March 6, 2015.

הערת מערכת : יש לציין שמחקר שפורסם לאחרונה ב-LANCET טען ששימוש ב-HRT קשור לעלייה קטנה אך מובהקת לסרטן שחלות. אירגונים שונים, לרבות החברה הישראלית לגיל המעבר התייחסו למימצאים תוך שהם קוראים למטופלות שלא להפסיק טיפול הורמונלי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה