חיסון חדש מונע הדבקת אנשי צוות רפואי באבולה לאחר דקירה ממחט נגועה (JAMA)

רופא שנחשף לנגיף האבולה בעקבות דקירת מחט נגועה טופל בחיסון נסיוני VSVΔG-ZEBOV לאחר החשיםפה ולא פיתח זיהום בנגיף אבולה. לאחר החיסון, החולה פיתח חום שחלף עצמונית, כמו גם עליה ברמות הנגיף בחיסון, לצד תגובה טבעית ונרכשת ניכרת כנגד נגיף האבולה. הן התסמונת הקלינית והן הנתונים המעבדתיים תמכו בתגובה לחיסון.

מדובר בדיווח הראשון של שימוש בחיסון הנ”ל לאחר חשיפה תעסוקתית בסיכון גבוה לנגיף האבולה. הרופא האמריקאי בן ה-44 נדקר ממחט נגועה במהלך טיפול ביחידת האבולה בסיירה ליאון במהלך ספטמבר 2014 ובמאמר שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA מתארים הכותבים את המקרה.

הכותבים מסבירים כי עלה חשש כי דקירת המחט מהווה גורם סיכון משמעותי לזיהום, אך הם לא הצליחו לאזר אם הרופאים נדבק בנגיף או לא. הדקירה אירעה בתאריך 26 בספטמבר, 2014 והרופא חוסן ב-28 בספטמבר, 2014 (43 שעות לאחר דקירת המחט). בעת החיסון, VSVΔG-ZEBOV ניתן רק לאדם אחד.

12 שעות לאחר החיסון, הרופא פיתח תסמונת קלינית חמורה עם כאבי שריריםף בחילות וחום והועבר בחזרה לארצות הברית. בדמו לא זוהו בבדיקות חוזרות גני גליקופרוטאינים של נגיף האבולה, כפי שנקבע לפי בדיקות RT-PCR. בימים השני והרביעי לאחר החיסון תוארה עליה ברמות מספר ציטוקינים וכימוקינים בדמו. בדיקות הדגם הדגימו גם נוגדנים כנגד גליקופרוטאין של נגיף האבולה.

מדובר באחד משני חיסונים אפשריים מבטיחים כנגד אבולה. החיסון בטוח ויעיל במדוכאי חיסון שאינם הומאנים, כאשר במחקר קודם מחצית מבעלי החיים שרדו לאחר קבלת החיסון 30 דקות לאחר החשיפה למנה פטאלית של אבולה.

לאור נתונים אלו ובשילוב עם תוצאות שטרם פורסמו ממחקרי בטיחות ואימונוגניות בבני אדם, החוקרים השיקו מחקר להערכת יעילות החיסון למניעה לפני-חשיפה לנגיף אבולה בליבריה.

JAMA. Published online March 5, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה