המחשבון החדש להערכת סיכון לטרשת עורקים קרדיווסקולרית מוביל לאבחנת יתר ניכרת (Ann Intern Med)

מחקר חדש מה-Ann Intern Med. מגלה כי השימוש במחשבי הסיכון החדשים של איגוד הלב האמריקאי (AHA) והקולג’ האמריקאי לקרדיולוגיה (ACC) לצורך הערכת הסיכון למחלת טרשת עורקים קרדיווסקולרית (ASCVD) מוביל לאבחנת יתר שלה יכולות להיות השלכות מהותיות הן על המטופלים והן על מערכת הבריאות.

ברקע מציינים המחברים כי מדידה מדויייקת של ASCVD חיונית לאיזון אפקטיבי בין הסיכונים והתועלות לבחירת מטופלים למניעה ראשונית.

מטרתם הייתה להשוות את מידת הכיול וההטיה בשימוש של המחשבון  החדש של ה-AHA וה-ACC לחישוב ציוני ה-ASCVD עם חלופות הערכת סיכון אחרות, וכן לחקור מתן טיפול מניעתי כגורם לדיווחי סיכום מוגזמים תחת שימוש בציוני ה-AHA-ACC-ACVD .

המחקר היה פרוספקטיבי אפידמיולוגי של ASCVD . המחקר התבסס על נתוני מחקר MESA (ר”ת של Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) , מבוסס קהילה ומאוזן מבחינת מינים וגזעים.  השתתפו 4,227 מטופלים בגילים 50-74 ללא סוכרת בתחילת המחקר.

בוצעה השוואה בין האירועים שנצפו בפועל לאירועים הצפויים על בסיס ציוני ה-AHA-ACC-ASCVD אשר הושוו ל-4 מחשבוני סיכון הנמצאים בשימוש נפוץ ויעדי הקצה שלהם באוכלוסיית המחקר לאחר 10.2 שנות מעקב.

המחברים מדווחים כי המחשבון החדש של AHA-ACC-ASCVD ומחשבונים ישנים יותר המתבססים על מחקר הפרינגהאם הובילו להערכת יתר של אירועים קרדיווסקולרים של 37% עד 154% בגברים ו-8% עד 67% בנשים. 

בניגוד לכך, במחשבון הסיכון של Reynolds  הייתה הערכת סיכון יתר של 9% בדברים, אך הערכת חסר של 21% בנשים.

החוקרים מציינים כי נטילת אספירין, טיפולים להורדת ליפידים או יתר לחץ דם, ורהוסקולריזציות לא הסבירו את הערכת היתר.  כמו כן, מגבלות המחקר כוללות אפשרות ההשוואה של מאגר MESA עם אוכלוסיות יעד למניעה ראשונית, ואפשרות לאירועים שלא דווחו ב-MESA .

מסקנות החוקרים הן מבין 5 המחשבונים, 5, כולל החדש של ה-AHA-ACC-ASCVD , הראו הערכת יתר (בין 25% ל-115%) במסגרת מחקר עוקבה ללא ASCVD בתחילת המחקר. במידה והמחק יתוקף ע”י ניתוחים נוספים, ניתן אז לטעון שהערכות היתר של ה-ASCVD עלולה לגרום להשלכות משמעותיות כל מטופלים אינדבדואליים ועל מערכת הבריאות .

Ann Intern Med.2015;162(4):266-275.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה