להמלצות התזונתיות שליוו את העולם המערבי ב-40 השנה האחרונות להגבלת צריכת שומן אין בסיס של מחקרים מבוקרים ואקראיים (Open Heart)

ע”פ סקירה שיטתית המתפרסמת ב-Open Heart ההמלצות התזונתיות המגבילות צריכה של שומן בתזונה המלוות אותנו כבר כמה עשורים אינן מבוססות… התוצאות שהתקבלו מהסקירה של החוקרים הראו שלא היה הבדל בתמותה מכל סיבה או תחלואה קרדיווסקולרית בין גברים שצרכו רמות שונות של שומן בתזונה.

ברקע מסבירים החוקרים שההנחיות התזונתיות הלאומיות בארה”ב ואנגליה שהתפרסמו בשנות ה-80 של המאה הקודמת, אשר המליצו על הפחתת צריכה שומן במטרה להוריד את הסיכון למחלות לב כליליות (CHD) . מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את העדויות בהתבסס על מחקרים אקראיים ומבוקרים שנערכו באוכלוסיות האמריקאיות והאנגליות.

החוקרים ביצעו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו לפני 1983 אשר בחנו את הקשר בין צריכת שומן, רמות כולסטרול בסרום והתפתחות CHD .

באנליזה נכללו 2,467 גברים מתוך 6 מחקרי תזונה. 5 מחקרי מניעה שניונית ואחד שכלל גם משתתפים בריאים. אירעו 370 מקרי תמותה מכל סיבה בקבוצות ההתערבות והבקרה. הסיכון היחסי לתמותה מכל סיבה מהמטה-אנליזה היה 0.996 (בטווח בין 0.865-1.147) .

דווח גם על 207 מקרי מוות בקבוצת ההתערבות והבקרה על רקע CHD. הסיכון היחסי היה 0.989 (בטווח 0.784-1.287) . החוקרים מציינים איפוא שלא היה הבדל מובהק בסיכון לתמותה מכל סיבה או לתמותה מ-CHD בין קבוצת ההתערבות לקבוצת הבקרה. הירידה במרות הכולסטרול בסרום הייתה גבוהה יותר באופן מובהק בקבוצות ההתערבות, אך כאמור לכך לא הייתה השפעה על תמותה מ-CHD או תמותה מכל סיבה. למעשה, טוענים המחברים, ההמלצות הלאומיות לתזונה לא נבחנו לפני שפורסמו…הם מסכמים שההמלצות התזונתיות שכוונו ל-220 מיליון תושבים בארה”ב ו-56 מיליון תושבים באנגליה (והשפיעו ודאי גם על ההמלצות בשאר מדינות העולם) ושפורסמו בשנות ה-80 של המאה הקודמת ללא כל עדות מדעית המבוססת על מחקרים אקראיים ומבוקרים.

Open Heart2015;2:doi:10.1136/openhrt-2014-000196

הערת המערכת: אם או בלי קשר פורסם השבוע שהאיגוד האמריקאי לתזונה (מן הסתם קשור גם לאותן המלצות..) שוקל להסיר את ההגבלות התזונתיות על מזונות עתירי כולסטרול.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה