הערכת הקשר בין מדדים שונים להערכת השמנה והתפקוד הקוגניטיבי בקשישים (J Am Geriatr Soc)

מתוצאות מחקר חדש עולה קשר בין עודף-משקל ובין תפקוד ניהולי טוב יותר בקשישים, קשר שהיה בולט יותר עם הערכת עודף-משקל על-פי מדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index) בהשוואה להערכה על-פי בדיקת DEXA (Dual-Energy X-ray Absorptiometry).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם קיים קשר בין השמנה, כפי שנקבע לפי מדד מסת הגוף, היקף המותניים ושומן הגוף ושומן בטני על-פי בדיקת DEXA, ובין התפקוד הקוגניטיבי בקשישים.

מדובר במחקר חתך שכלל 406 משתתפים בגילאי 74-94 שנים, עם נתונים זמינים אודות מדד מסת הגוף, היקף המותניים, שומן הגוף ושומן בטני על-פי בדיקת DEXA. הערכת התפקוד הקוגניטיבי התבססה על מבחנים נוירו-פסיכולוגיים מקיפים.

מהנתונים עולה כי כאשר המשתתפים סווגו לפי מדד מסת הגוף, באלו עם עודף-משקל תועד תפקוד קוגניטיבי גלובאלי ותפקוד ניהולי טובים יותר, בהשוואה לאלו בעלי משקל תקין. הקשר לא היה שונה בין המינים. כאשר המשתתפים סווגו לפי נתוני בדיקת DEXA, לא תואר קשר בין שומן הגוף והתפקוד הקוגניטיבי בכלל הקבוצה, אך בנשים בשליש האמצעי והעליון לפי מדד DEXA תועד תפקוד ניהולי טוב יותר, בהשוואה לאלו בשליש התחתון. בגברים בשליש האמצעי של שומן הגוף לפי מדד DEXA תועד תפקוד ניהולי ותפקודי זיכרון טובים יותר משמעותית, בהשוואה לאלו בשליש התחתון.

החוקרים כותבים כי מדד BMI ניבא טוב יותר את התפקוד הניהולי בהשוואה להערכת שומן הגוף לפי בדיקת DEXA. לא תואר קשר מובהק בין התפקוד הקוגניטיבי ובין הערכות שומן בטני.

J Am Geriatr Soc. 2014;62(12):2311-2318

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה