התועלת של טיפול קרינתי בנשים מבוגרות עם סרטן שד בשלב מוקדם (Lancet Oncol)

מתוצאות מחקר PRIME II בשלב 3, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Lancet Oncology, עולה כי בחלק מהנשים המבוגרות עם סרטן שד בשלב מוקדם ניתן לוותר על הטיפול הקרינתי לאחר ניתוח משמר-שד. מהנתונים עולה כי חלה ירידה מתונה אך מובהקת סטטיסטית בשיעורי ההישנות של סרטן שד בנשים לאחר טיפול קרינתי, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול זה. עם זאת, שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים היו דומים בשתי הקבוצות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במרבית הנשים המבוגרות עם סרטן שד בשלב מוקדם, הטיפול הסטנדרטי לאחר ניתוח משמר-שד כולל טיפול קרינתי אדג’וונטי עם טיפול הורמונאלי אדג’וונטי. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של משלב טיפול שאינו כולל הקרנות על בקרה מקומית בנשים מבוגרות בסיכון נמוך להישנות מקומית לאחר חמש שנים.

בתקופה שבין 16 באפריל, 2003 ועד 22 בדצמבר, 2009, גייסו החוקרים 1,326 נשים בגילאי 65 שנים ומעלה, עם סרטן שד בשלב מוקדם, שהוגדר בסיכון נמוך (כלומר, חיובי לקולטנים להורמונים, ללא מעורבות קשריות לימפה בבית השחי, בשלב T1-T2 עד 3 ס”מ בקוטר הארוך ביותר וללא שאריות גידול בשוליים; החוקרים התירו לכלול נשים עם גידול בדרגה היסטולוגית של 3 או חדירה לכלי דם או לימפה, אך לא שתיהן). כל הנשים היו לאחר ניתוח משמר שד וקיבלו טיפול אנדוקריני אדג’וונטי וגויסו למחקר אקראי ומבוקר בשלב 3 ב-76 מרכזים בארבע מדינות. המשתתפות חולקו באקראי לטיפול בהקרנה לכל השד (40-50 Gy ב-15-25 פרקציות) או ללא טיפול קרינתי.

התוצא העיקרי של המחקר היה הישנות גידול בשד באותו צד. המעקב ממשיך ויסתיים לאחר עשר שנים מההקצאה האקראית של המשתתפת האחרונה במחקר.

658 נשים שהשלימו ניתוח משמר-שד והחלו בטיפול אדג’וונטי אנדוקריני חולקו באקראי לטיפול קרינתי ו-668 נשים לא קיבלו טיפול נוסף. לאחר חציון מעקב של חמש שנים, שיעורי הישנות גידול שד באותו צד עמדו על 1.3% בנשים בקבוצת הטיפול הקרינתי (5 נשים), בהשוואה ל-4.1% בנשים שלא קיבלו טיפול קרינתי (26 נשים, P=0.0002). בהשוואה לנשים שקיבלו טיפול קרינתי לכל השד, יחס הסיכון להישנות גידול שד באותו צד בנשים שלא קיבלו טיפול קרינתי עמד על 5.19 (p=0.0007). לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בהישנות אזורית, גרורות מרוחקות, ממאירויות של השד הנגדי או ממאירויות שד חדשות.

שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 93.9% בשתי הקבוצות (p=0.34). 89 נשים הלכו לעולמן; שמונה מבין 49 הנשים שלא קיבלו טיפול קרינתי וארבע מבין 40 הנשים שחולקו לטיפול קרינתי הלכו לעולמן עקב סרטן שד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול קרינתי לכל השד לאחר ניתוח משמר-שד וטיפול אנדוקריני אדג’וונטי הוביל לירידה משמעותית אך מתונה בשיעורי בקרה מקומית בנשים בגילאי 65 שנים ומעלה עם סרטן שד מוקדם, חמש שנים לאחר ההקצאה האקראית. עם זאת, שיעורי ההישנות של סרטן שד באותו צד לאחר חמש שנים ככל הנראה נמוכים דיו בכדי לוותר על טיפול קרינתי בחלק מהנשים.

Lancet Oncol. Published online January 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה