מחטים לדגימת ביופסיה ממערכת העיכול אינו מגדילות את הסיכון להתפשטות תאים ממאירים (Gut)

ביופסית מחט של הלבלב אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם ממאירות של הלבלב, כך עולה ממחקר רטרוספקוטיבי שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Gut. הממצאים מחזקים את הבטיחות של בדיקות EUS-FNA (Endoscopic Ultrasound-guided Fine Needle Aspiration).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי EUS-FNA הינה טכניקה מבוססת היטב לאבחנה של נגעים חשודים בלבלב. הבדיקה מסייעת בזיהוי נגעים ממאירים הדורשים ניתוח מג’ורי וחוסכת התערבויות מיותרות בחולים עם נגעים שפירים.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתוני SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) לזיהוי 2,034 חולים עם ממאירות לבלב מקומית-אזורית, לאחר ניתוח במטרת ריפוי בין השנים 1998-2009. במדגם זה, 498 חולים (24%) השלימו בדיקת EUS-FNA לבירור נגעים חשודים בלבלב ו-1,536 חולים (76%) לא השלימו בדיקה זו.

במהלך מעקב ממוצע של 21 חודשים, 285 חולים (57%) לאחר פרוצדורת EUS-FNA הלכו לעולמם, זאת בהשוואה ל-1,167 חולים (76%) שלא השלימו את הפרוצדורה.

ממאירות של הלבלב צוינה כגורם לתמותה ב-251 חולים (50%) לאחר EUS-FNA וב-980 חולים (64%) שלא השלימו את הפרוצדורה. חציון ההישרדות היה טוב יותר בקבוצת החולים לאחר EUS-FNA (22 לעומת 15 חודשים).

מניתוח רב-משתנים עלה קשר בין EUS-FNA ובין הישרדות כוללת טובה יותר (יחס סיכון של 0.84), ללא השפעה על שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלות ממאירות (יחס סיכון של 0.87).

בין המשתנים שנקשרו בקשר מובהק עם ירידה בהישרדות הכללית נכללו גיל מבוגר בעת האבחנה, שלב מחלה מתקדם יותר, מדד Charlson Comorbidity Score גבוה יותר, ממאירות מסוג אדנוקרצינומה, דרגה היסטולוגית מתקדמת יותר, שנת אבחנה מוקדמת יותר ואי-קבלת טיפול כימותרפי או קרינתי.

לסיכום, מהנתונים עולה כי EUS-FNA לא השפיעה לרעה על התוצאות בחולים לאחר פרוצדורה זו ולפיכך ניתן להשלים בבטחה את הבדיקה הנ”ל במסגרת בירור נגעים חשודים בלבלב.

Gut. Published online January 9, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה