מיתוסים שגויים עשויים להשפיע על החלטת נשים להשלים ניתוח שחזור שד (J Am Coll Surg)

מסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת Journal of the American College of Surgery עולה כי תפישות שגויות עשויות להרחיק נשים מביצוע ניתוחים לשחזור שד לאחר כריתת שד, למרות שהפרוצדורה עשויה לסייע בשיפור איכות החיים של נשים לאחר סרטן שד.

בארצות הברית, פחות מ-40% מהנשים לאחר כריתת שד מסכימות מיד לאחר מכן לניתוח לשחזור שד. אחד המיתוסים אליו מתייחסים החוקרים במאמר הוא התפישה כי לנשים לא אכפת יותר מדי אם ישלימו שחזור שד. מנגד, הם מצאו כי בנשים שבחרו לעבור ניתוח שחזור שד תועד שיפור בבריאות הנפשית, בתפקוד החברתי ובדימוי הגוף, בהשוואה לנשים שלא עברו ניתוח זה.

תחושות בנוגע לדימוי הגוף ואם שחזור שד מעיד על ניצחון שהושג על הממאיות משתנות מאישה לאישה מסיבות תרבותיות ואחרות.

עוד ייתכן כי חלק מהרופאים מתבסס על נתונים ישנים. החוקרים מציניים כי מסקר משנת 1998 ש מנתחי סרטן שד עלה כי למרות שלמעלה משליש סברו כי ניתוח שחזור שד עשוי לדחות אבחנה של הישנות ממאירות, ו-17% סברו כי לווה בשיעור סיבוכים גבוה יותר.

אפשרות נוספת היא כי נשים דואגות מפני הסיבוכים, אך מהנתונים הנוכחיים עולה כי השיעורים דומים עם ניתוח שחזור שד וללא ניתוח שחזור.

החשש כי שחזור מיידי יביא לדחיית התחלת טיפול כימותרפי עשוי להוביל גם הוא לכך שחלק מהנשים נמנעות מהפרוצדורה. מספר מחקרים מצאו כי שחזור שד אינו משפיע משמעותית על משך הזמן בו נשים ממתינות עד להתחלת טיפול כימותרפי לאחר ניתוח לכריתת  השד.

חששות כי ניתוח שחזור שד מעלה את הסיכון להישנות ודוחה אבחנה של גידולים חדשים הן חסרות בסיס. מספר מחקרים גדולים במהלך תקופה של עשרים שנים מצאו כי אין עליה בשיעורי הישנות עם שחזור שד. מחקר קודם מצא גם כן כי שחזור שד אינו מביא לעיכוב באבחנה של ממאירויות חדשות.

יתרה מזאת, ישנן מספר יתרונות לניתוח שחזור שד מיידי, כולל הגבלת הזמן בין הניתוחים. כאשר נשים מסכימות לניתוח שחזור שד מיידי, התוצאות הקוסמטיות נוטות להיות עדיפות ובחלק מהנשים יש יתרון פסיכולוגי לניתוח זה, החשוב מאוד מבחינת הדימוי העצמי ותחושת הנשיות.

למרות האמור לעיל, החוקרים מודים כי חלק מהנשים לאחר ניתוח כריתת שד פשוט אינן מעוניינות בניתוח שחזור שד לאחר כריתת שד. חלק מהנשים המסכימות להימנע מניתוח שחזור שד עשויות לבחור בסופו של דבר בניתוח משמר שד.

J Am Coll Surg 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה