האם טיפול ADT לסרטן ערמונית מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם? (Eur Urol)

טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy) בחולים עם סרטן ערמונית מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת European Urology.

לדברי החוקרים, למרות שמהנתונים המבוססים על מחקרים אקראיים עולה כי אין השפעה לטיפול ADT על אירועים קרדיווסקולאריים פטאליים, מניתוח הנתונים הנוכחי , המבוסס על מחקרים תצפיתיים, עולה כי ל-ADT השפעה על אירועים קרדיווסקולאריים פטאליים ולא-פטאליים. מכאן עולה כי נתונים תצפיתיים, הכוללים יותר גברים קשישים וגברים עם מחלות רקע, עשויים לשקף באופן נאמן יותר את אוכלוסיית הגברים עם סרטן ערמונית.

טיפול ב-ADT מביא לשיפור שיעורי ההישרדות, מקל על תסמינים ודוחה התקדמות ממאירות בגברים עם סרטן ערמונית מתקדם-מקומית וסרטן ערמונית גרורתי, אך הקשר בין ADT ובין מחלות לב וכלי דם עדיין שנוי במחלוקת. במסגרת הסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ADT ובין מחלות לב וכלי דם על-סמך נתונים משמונה מחקרים תצפיתיים.

מהנתונים עולה כי בגברים עם סרטן ערמונית שטופלו באגוניסטים ל-GnRH תועדה עליה של 38% בשיעור מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לגברים שלא טופלו בתכשירים אלו ועליה של 39% בסיכון למחלת לב איסכמית לא-פטאלית.

יחס הסיכון למחלות לב וכלי דם בהקשר של טיפול באגוניסטים ל-GnRH לא היה שונה משמעותית בין מחקרים שנערכו לפני שנת 2010 ולאחר מכן, או בין מחקרים שנערכו בארצות הברית או מחקרים שנערכו באירופה.

השימוש באגוניסטים ל-GnRH מלווה בעליה גדולה עוד יותר בסיכון לאוטם שריר הלב פטאלי ולא-פטאלי (עליה של 57%) ואירועים מוחיים (עליה של 51%). הסיכון למחלות לב וכלי דם לא-פטאליות עלה ב-44% לאחר ניתוח כריתת אשכים ועליה של 21% עם טיפול ב-ADT.

מהממצאים עולה כי נדרשת גישה הוליסטית יותר לטיפול בחולים עם סרטן ערמונית. חשוב לקחת בחשבון את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם לפני התחלת טיפול ADT, כמו גם לעקוב אחר סמנים אפשריים לאירועים קרדיווסקולאריים עתידיים בגברים לאחר טיפולי ADT.

Eur Urol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה