ההשפעה של השמנה על סוכרת, מחלות לב וכלי דם ותוחלת החיים (The Lancet Diabetes & Endocrinology)

בגברים ונשים שמנים מאוד סיכוי מוגבר להתפתחות סוכרת ומחלות לב וכלי דם במהלך קרוב לעשרים שנים, עם תוחלת חיים קצרה בשמונה שנים, בהשוואה למקביליהם במשקל תקין, כך מעריכים חוקרים בעקבות ממצאי מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2 על-רקע עודף משקל גוף, עדיין אין מדד מטרי בעל משמעות קלינית המשמש אנשי צוות רפואי. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את אובדן השנים הצפוי ואת אובדן אובדן השנים עקב סוכרת ומחלות לב וכלי דם על-רקע עודף משקל גוף.

החוקרים פיתחו מודל מדמה-מחלה להערכת הסיכון השנתי לסוכרת, מחלות לב וכלי דם ותמותה באנשים עם מדדי מסת גוף של 25-30 ק”ג למטר בריבוע (עודף משקל), 30-35 ק”ג למטר בריבוע (השמנת יתר) או 35 ק”ג למטר בריבוע ומעלה (השמנה חמורה), בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף אידיאלי של 18.5-25 ק”ג למטר בריבוע. הם אספו נתונים אודות 3,993 משתתפים מסקר National Nutrition and Examination Survey (שנים 2003-2010) עם נתונים מלאים אודות גורמי הסיכון וריכוז סוכר בדם בצום.

מהנתונים עולה קשר חיובי בין עודף משקל גוף ובין גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2. ההשפעה של עודף משקל גוף על אובדן שנות החיים היה הגדול ביותר בקרב נבדקים צעירים ופחת עם הגיל. אובדן שנות החיים בגברים שמנים נע בין 0.8 שנים באלו בגילאי 60-79 שנים ל-5.9 שנים באלו בגילאי 20-39 שנים, ואובדן שנות חיים בגברים עם השמנה חמורה נע בין 0.9 שנים באלו בגילאי 60-79 שנים ועד 8.4 שנים באלו בגילאי 20-39 שנים, אך האובדן היה קטן יותר ולעיתים זניח בגברים שהיו בעלי עודף משקל בלבד.

תוצאות דומות תוארו בנשים (אובדן 6.1 שנים בנשים עם השמנה חמורה בגילאי 20-39 שנים; 0.9 שנים באלו עם השמנה חמורה בגילאי 60-79 שנים).

היקף אובדן שנות חיים בריאים היה גבוה פי 2-4 בהשוואה לסך אובדן שנות חיים בכל קבוצות הגיל וכל קטגוריות עודף-משקל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הנתונים אודות אובדן שנות חיים בריאים ואובדן שנות חיים כולל מעידים על ההשפעה של עודף משקל על מחלות לב וכלי דם וסוכרת ועשויים לספק מדד שימושי לדיונים בין אנשי צוות רפואי ומטופלים.

The Lancet Diabetes & Endocrinology, Early Online Publication, 5 December 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה