מה בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים? (Radiology)

במאמר שפורסם בכתב העת Radiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין נגעים טרשתיים בסיכון גבוה בעורקים הכליליים. הקשר נותר גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, כמו גם היקף טרשת עורקים כליליים.

מהתוצאות עולה כי הן NAFLD (Nonalcoholic Fatty Liver Disease) והן טרשת עורקים כליליים קשורים ישירות לתסמונת מטבולית. למרות שמחקרים קודמים הדגימו קשר בין NAFLD ובין טרשת עורקים כליליים, זהו המחקר הראשון שביסס את הקשר בין NAFLC ונגעים טרשתיים מתקדמים יותר בעורקים הכליליים.

מדגם המחקר כלל 445 משתתפים שפנו לחדרי מיון בשל כאבי חזה. המשתתפים השלימו בדיקת CT ללא חומר ניגוד, כמו גם בדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) עם חומר-ניגוד. בדיקת Coronary CTA שימשה לזיהוי נוכחות נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים, היצרות משמעותית (50% ומעלה) ונגעים בעלי מאפיינים בסיכון גבוה. בדיקת CT ללא חומר ניגוד שימשה להדגמת NAFLD.

ב-40.9% מהנבדקים הייתה עדות בבדיקת CT למחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול.

יתרה מזאת, החוקרים זיהו מצאו כי שכיחות נגעים טרשתיים בסיכון גבוה הייתה גבוהה יותר בחולים עם NAFLD, בהשוואה לחולים ללא NAFLD (59.3% לעומת 19%, p<0.001). הם מוסיפים כי הממצאים מאשרים את הקשר בין NAFLD ובין מדד מסת גוף ובין NAFLD וגורמי סיכון מקובלים למחלות לב וכלי דם.

החוקרים מתארים את הקשר הפתולוגי בין NAFLD ובין טרשת עורקים כליליים מתקדמת כמערכת מורכבת החוצה מערכות שונות בגוף. הם מציינים כי בחולים שהלכו לעולמם עקב מוות לבבי פתאומי לעיתים קרובות מזהים נגעים עם מרכז נמקי גדול, תהליכי רימודלינג ומעטפת פיברוטית דקה. הם מציעים כי הפתולוגיה בבסיס NAFLD וטרשת עורקים מתקדמת עשויה לכלול שינויים בהפרשת ציטוקינים, עקה חמצונית מוגברת ודלקת סיסטמית.

Radiology. Published online November 4, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה