צריכת מזון מטוגן לפני ההיריון מעלה את הסיכון לסוכרת היריונית (Diabetologia)

צריכה תדירה של מוצרי מזון מטוגנים לפני היריון מעלה את הסיכון של נשים לפתח סוכרת היריונית, והסיכון אף גבוה עוד יותר במקרים בהם הנשים צורכות את המזון המטוגן רחוק מביתן, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Diabetologia.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין צריכת מזון מטוגן לפני ההיריון ובין הסיכון לסוכרת הריונית. הם אספו נתונים אודות כ-21,000 הריונות יחידים בכ-15,000 נשים שלקחו חלק במחקר Nurses’ Health Study II, מחקר עוקבה פרוספקטיבי הנמשך בימים אלו וכולל כ-116,000 אחיות שהיו בגילאי 25-44 שנים בתחילת המחקר בשנת 1989.

המשתתפות השלימו שאלונים כל שנתיים בנוגע לתוצאות מחלה ואורחות חיים, כולל הרגלי עישון וטיפול תרופתי. כל ארבע שנים משנת 1991, החוקרים אספו מידע בנוגע לתזונה, כולל צריכת מזון מטוגן בבית והרחק מהבית, באמצעות שאלוני מזון תקפים. במהלך המחקר תועדו 847 מקרים של סוכרת הריונית במהלך 10 שנות מעקב.

בקרב נשים שצרכו מזון מטוגן 1-3 פעמים בשבוע, יחס הסיכויים לסוכרת הריונית עמד על 1.13, בהשוואה לנשים שאכלו מזון מטוגן פחות מפעם בשבוע. בנשים שאכלו מזון מטוגן 4-6 פעמים ושבע פעמים ומעלה בשבוע, יחס הסיכויים עמד על 1.31 ו-2.18, בהתאמה.

החוקרים מציינים כי במחקרים אפידמיולוגיים, צריכה תדירה של מזון מטוגן נקשרה עם סיכון מוגבר לעודף-משקל והשמנת-יתר באוכלוסיות ים-תיכוניות, והן עודף-משקל והן השמנת-יתר מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת הריונית.

אעפ”י כן, הקשר נותר גם לאחר תקנון למדד מסת הגוף, אם כי נחלש מעט, עם יחסי סיכון לסוכרת הריונית של 1.06, 1.14 ו-1.88 באלו שאכלו מזון מטוגן 1-3, 4-6 ו-7 פעמים בשבוע ומעלה, בהתאמה, בהשוואה לאלו שאכלו מזון מטוגן פחות מפעם בשבוע.

כאשר החוקרים בחנו את צריכת מזון מטוגן בבית ומחוץ לבית בנפרד, הם מצאו כי צריכת מזון מטוגן מחוץ לבית קשורה בקשר מובהק עם סוכרת הריונית, אך לא זוהה קשר דומה עם צריכת מזון מטוגן בבית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הנוכחי וממצאים קודמים מדגישים את החשיבות האפשרית של הדיאטה ואורח החיים לפני ההיריון במניעת סוכרת הריונית. לפיכך, הם על רופאים המייעצים למטופלות שלהן המתכננות להרות להמליץ על הפחתת צריכת מזון מטוגן.

Diabetologia. Published online October 8, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה