סיכויי השרדות גבוהים יותר בעת אירוע של מוות לבבי פתאומי באנשים עם מחלת לב כלילית ידועה (J Am Heart Assoc)

ע”פ מחקר חדש מה-J Am Heart Assoc אבחנה וודאית של מחלת לב כלילית קשורה עם סיכויים גדולים יותר להישרדות מהפרעת קצב קטלנית (פרפור חדרים-דום לב) .

ברקע מציינים החוקרים כי דום לב פתאומי (SCA) הוא בעייה משמעותית מבחינת בריאות הציבור, כששיעורי ההישרדות לאחר החייאה נשארים נמוכים (מתחת ל-10%).  בעוד שידועים מס’ גורמים המשפיעים על שיעורי ההישרדות לאחר החייאה הרי שהשפעת קיומן של מחלות רקע ספציפיות על ההישרדות אינו ידוע.

החוקרים עשו שימוש בנתונים מתוך מחקר ה-Oregon Sudden Unexpected Study שעדיין ממשיך לאסוף נתונים ממקורות שונים מבוססי קהילה בפורטלנד, אורגון.

מטופלים עם SCA אשר עברו ניסיון החייאה בין 2002 ל-2012 נכללו בנאליזה במידה והיה עליהם מידע רפואי לפני ואחרי האירוע. המידע משירותי רפואה דחופה, בדיקות רפואיות, בתי חולים, מרפאות שימש לצורך קביעת אבחנה של SCA , הערכת תחלואת רקע, וזיהוי טיפולים רפואיים.

אנליזה חד משתנה ורב משתנים בוצעו בכדי להעריך את ההשפעה של תחלואה נלווית קיימת לפני האירוע של המוות הפתאומי ועד השיחרור על ההישרדות.

מבין 1466 מטופלים שנכללו באנליזה,  בוצעה אנליזה להעריך את גורמי החיזוי להישרדות. כאשר נבחנו מס’ תחלואות רקע נמצא שאיבחון קודם של מחלת לב כלילית היה קשור באופן מובהק עם שיעורי הישרדות גבוהים יותר: סיכוי יחסי לא מתואם של 1.5 , עם P<0.001 , וסיכוי יחסי מתואם של 1.5 , P=0.02 .

במודל לוגיסטי רב משתנים, מחלת לב כלילית קודמת לאירוע מיתנה את הסיכוי לשיפור בהישרדות כשזו בוצעה ע”י עובר אורח, אך לא השפיעה על גורמי הישרדות אחרים.

החוקרים מסכמים כי אבחנה מבוססת קודמת של מחלת לב כלילית הייתה קשורה לשיפור של כ-50% בסיכויי ההישרדות מאירוע של מוות לבבי פתאומי, גם לאחר התאמה לכל גורמי החיזוי האחרים. מימצאים יחודיים אלה לדעת החוקרים  מעלים תובנות אפשריות לשיפור הישרדות לאחר אירוע לבבי פתאומי, תוך הדגשת החשיבות של איבחון מוקדם וטיפול בהתאם של מחלת לב כלילית.

J Am Heart Assoc. 2014;3:e001160

הערת המערכת: לפני כ-4 שנים קיימנו ראיון עם פרופ’ אריה רוט שבו דנו על גורמי חיזוי להישרדות ממוות לבבי פתאומי. בין היתר נראה היה שמטופלים  שמנויים על שירות חירום משפרים סיכויי ההישרדות שלהם באירועי מוות פתאומי, שכן אצל חלק לפחות מאלו שחוו אירוע של מוות פתאומי היו כמה סימנים וסימפטומים מוקדמים שאיפשרו הגעה מהירה יותר של כוחות הצלה או שהייה בתנאי אישפוז בטרם האירוע.  מכאן שייתכן, שההסבר להישרדות הגבוהה יותר של אנשים עם מחלת לב כלילית ידועה היא העובדה שפנו לעזרה מוקדם יותר מאחרים בעת שחשו סימפטומים לא ברורים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה