מעשי בריונות מעלים את הסיכון לסיוטים ודיכאון (Pediatrics)

משני מחקרים חדשים, שפורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Pediatrics עולה קשר בין מעשי בריונות ובין הפרעות שינה, דיכאון ופגיעה עצמית.

במחקר הראשון בחנו החוקרים את הנתונים אודות למעלה מ-6,500 ילדים ומצאו כי חשיפה למעשי בריונות בבית ספר יסודי מלווה בעליה משמעותית בסיכון לסיוטים וביעותי לילה. במחקר השני מצאו החוקרים כי בילדים שנחשפו לעיתים קרובות למעשי בריונות מצד אחים/אחיות נרשם סיכון גבוה כפליים לדיכאון ומעשי פגיעה עצמית עד גיל 18 שנים.

ברקע למחקר הראשון מסבירים החוקרים כי גורמים סביבתיים דוגמת טראומה חמורה או התעללות עשויים להוביל להופעת סיוטים וביעותי לילה. מנתוני המחקר שכלל 6,796 ילדים עלה כי חשיפה למעשי בריונות ניבאה הופעת סיוטים (יחס סיכויים של 1.23 בגיל שמונה שנים ו-1.62 בגיל עשר שנים) או ביעותי לילה (יחס סיכויים של 1.39 לאחר שמונה שנים ו-1.53 לאחר עשר שנים). בעיקר מצאו החוקרים כי אלו שהיו קורבנות כרוניים תואר סיכון מוגבר לסיוטים (יחס סיכויים של 1.82) וביעותי לילה (יחס סיכויים של 2.01). בקרב אלו שהתנהגו כבריונים/קורבנות תועד סיכון להפרעות שינה בגילאי 8 או 10 שנים. מנגד, באלו שהתנהגו כבריונים לא תועד סיכון מוגבר להפרעות שינה.

לאור הסיכון המוגבר להפרעות שינה בעקבות חשיפה למעשי בריונות, החוקרים קוראים להורים, מחנכים, יועצים ורופאים להתייחס לנושא בשיחותיהם עם ילדים הסובלים מהפרעות שינה.

במחקר השני אספו חוקרים נתונים אודות למעלה מ-6,900 משתתפים שדיווחו על חשיפה למעשי בריונות מצד אחים/אחיות בגיל 12 שנים. התוצא העיקרי היה מדדי דיכאון, חרדה ופגיעה עצמית, על-סמך Clinical Interview Schedule-Revised במהלך הערכה קלינית כאשר המשתתפים היו בני 18 שנים.

מהנתונים עולה כי בקרב ילדים שנחשפו לעיתים קרובות למעשי בריונות תועדה עליה של כפליים בסיכוי להתפתחות דיכאון (יחס סיכויים של 2.16, p<0.001), פגיעה עצמית  (יחס סיכויים של 2.56, p<0.001) וחרדה (יחס סיכויים של 1.83, p<0.001), בהשוואה לילדים שלא נחשפו למעשי בריונות מצד האחים או האחיות שלהם.

לאור זאת, החוקרים קבעו כי חשיפה למעשי בריונות מצד אח/אחות הינה גורם סיכון אפשרי להתפתחות דיכאון ופגיעה עצמית בגיל צעיר ולכן יש מקום להתערבויות למניעת מעשי בריונות מצד אחים ואחיות.

Pediatrics. Published online September 8, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה