מהי חשיבות בקרה מלאה של המחלה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית? (Ann Rheum Dis)

מניתוח רטרוספקטיבי של נתונים משלושה מחקרים אקראיים להערכת Adalimumab עם Methotrexate בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), עולה כי בחולים עם בקרה מלאה של המחלה (CDC או Comprehensive disease control) לאחר 26 שבועות תועדו מדדים טובים יותר בהערכת כאב, עייפות ומצב בריאותי, בהשוואה לחולים ללא בקרה מלאה של המחלה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של בקרה מלאה של המחלה, שכללה שיפור קליני, תפקודי ומבני, על התוצאות בטווח הקצר ובטווח הארוך, על איכות החיים הבריאותית ועל מדדי כאב ועייפות. CDC הוגדר בנוכחות מדד DAS28 (28-Joint Disease Activity Score) עם מדד CRP נמוך מ-2.6, שאלון HAQ (Health Assessment Questionnaire) נמוך מ-0.5 ושינוי מתחילת במחקר במדד Total Sharp Score של עד 0.5 נקודות. החוקרים בחנו את השינויים בין אוכלוסיות חולים שהוגדרו לפי השגת בקרה מלאה של המחלה לאחר 26 שבועות, להערכת המדדים הבאים לאחר 26 ו-52 שבועות: מדדים גופניים וקוגניטיביים לפי שאלון SF-36 (Short Form 36),מדד VAS-Pain (Visual Analog Scale) ומדד FACIT-F (Functional Assessment of Chronic Illness Therapy-Fatigue).

מהתוצאות עולה כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ובקרה מלאה של המחלה לאחר 26 שבועות (200 חולים) תועד שיפור גדול יותר משמעותית במדדי כאב (46.9 לעומת 26.9, p<0.0001), עייפות (13.3 לעומת 7.5, p<0.0001), מדדים גופניים לפי שאלון SF-36 (19.7 לעומת 8.9, p<0.0001) ומדדים קוגניטיביים (8.1 לעומת 5.0, p=0.0004), בהשוואה לאלו שלא השיגו בקרה מלאה של המחלה (1,267 חולים). התוצאות היו דומות לאחר 52 שבועות ובקרב חולים שלא קיבלו טיפול קודם במתוטרקסט עם דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת, חולים שטופלו במתוטרקסט עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מתקדם וחולים עם תגובה לא-מספקת לטיפול במתוטרקסט.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שהשיגו בקרה מלאה של המחלה לאחר 26 שבועות, תועד שיפור קצר-טווח וארוך-טווח באיכות החיים הבריאותית, במדדי כאב, עייפות ותוצאות הקשורות במקום העבודה. ממצאים אלו מאשרים את חשיבות הבקרה המלאה של המחלה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Ann Rheum Dis

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה