הערכת התועלת של טיפול משולב לדיכוי אנדרוגנים עם Zoledronic Acid בגברים עם ממאירות של הערמונית (Lancet Oncol.)

מתוצאות מחקר RADAR (Randomized Androgen Deprivation and Radiotherapy) בשלב 3 עולים שני דפוסי שימוש ב-Zoledronic Acid (זומרה) בגברים עם סרטן הערמונית, בתלות במדד גליסון של הגידול.

לדברי החוקרים, יש לנקוט משנה זהירות בשימוש ב-Zoledronic Acid כטיפול מונע מפני התפתחות גרורות, בעיקר בחולים לאחר טיפול קצר טווח לדיכוי טסטוסטרון. עם זאת, בחולים היכולים לסבול 18 חודשי טיפול זה, ישנן עדויות מוקדמות כי לשני דפוסי טיפול חדשים.

בגברים עם גידולי ערמחונית עם מדד גליסון של 8-10, מומלץ טיפול משולב לדיכוי אנדרוגנים עם Leuprorelin ביחד עם Zoledronic Acid למשך 18 חודשים, החל מ-5 חודשים לפני הטיפול הקרינתי. בגברים עם מדד גליסון של 7 ומטה, מומלץ טיפול ב-Leuprorelin למשך 18 חודשים, בשילוב עם טיפול קרינתי.

מיקרו-גרורות מאובחנות ב-20-30% מהחולים עם סרטן ערמונית. טיפול לדיכוי אנדרוגנים לאחר טיפול קרינתי מכוון לאותן מיקרו-גרורות ועשוי להביא לשיפור בתוצאות, בעיקר עם שימוש לאורך זמן ארוך (28-36 חודשים). עם זאת, טיפול ארוך טווח לדיכוי אנדרוגנים עשוי להביא לעליה בסיכון לאוסטיאופניה ושברים ותסמינים דוגמת ירידה בפעילות המינית, עייפות ופגיעה בתפקוד הסוציאלי.

בתקופה שבין אוקטובר 2003 ועד אוגוסט 2007, החוקרים חילקו באקראי 1,071 גברים עם סרטן ערמונית מתקדם מקומית לאחת מארבע קבוצות טיפול: Leuprorelin למשך שישה חודשים (קבוצת ביקורת), Leuprorelin למשך 18 חודשים; Leuprorelin למשך שישה חודשים עם Zoledronic Acid למשך 18 חודשים; ו-Leuprorelin למשך 18 חודשים עם Zoledronic Acid למשך 18 חודשים. כל הגברים קיבלו גם טיפול קרינתי חמישה חודשים לאחר ההקצאה האקראית.

לאחר שלוש שנות מעקב, החוקרים דיווחו כי טיפול ב-Zoledronic Acid למשך 18 חודשים עשוי להביא להפחתת היארעות אוסטיאופניה, וכי טיפול לדיכוי אנדרוגנים למשך 18 חודשים לא הביא לעליה בשברי חוליות.

כעת, החוקרים מדווחים על תוצאות מעקב אחר המשתתפים למשך חציון של 7.4 שנים, כאשר במהלך התקופה 91 גברים הלכו לעולמם בשל סרטן ערמונית.

מהנתונים עולה כי אין הבדל בין קבוצת הביקורת ובין קבוצות ההתערבות בשיעורי התמותה עקב סרטן ערמונית או שיעורי התמותה מכל-סיבה.

התועלת של Zoledronic Acid הייתה שונה בהתאם למדד גליסון בגברים עם מדד גליסון של 8-10, טיפול לדיכוי אנדרוגנים ו-Zoledronic Acid למשך 18 חודשים היה מאוד יעיל, עם ירידה של למעלה מ-40% בשיעורי ההישנות, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בגברים עם מדד גליסון של 7 ומטה, שיעורי ההישנות היו נמוכים יותר ב-30% עם טיפול לדיכוי אנדרוגנים למשך 18 חודשים, בהשוואה לטיפול במשך 6 חודשים. עם זאת, טיפול ב-Zoledronic Acid במשך 18 חודשים לא היה יעיל יותר.

לדברי החוקרים, 18 חודשי טיפול ב-Zoledronic Acid, בשילוב עם שישה חודשי טיפול ניאו-אדג’וונטי לדיכוי אנדרוגנים עשויים למעשה להביא לעליה בגרורות לעצמות. השפעה זו עשויה להיות בולטת יותר בגברים עם מדד גליסון של 7 ומטה.

הטיפול ב-Zoledronic Acid עשוי לספק הגנה לתאי סרטן ערמונית השוכנים במח העצם מפני השפעות טיפול לדיכוי אנדרוגנים. שטף הטסטוסטרון לאחר סיום טיפול לדיכוי אנדרוגנים עשוי להביא לאחר מכן להתקדמות תאי גידול אלו.

Lancet Oncol. Published online August 15, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה