האם קיים סיכון במתן מנת דם לחולים עם אוטם חד של שריר הלב? (J Am Coll Cardiol)

מחקר חדש מספק נתונים חדשים בנוגע לעליה בסיכון לתמותה של חולים עם אוטם חד של שריר הלב בעקבות קבלת עירוי כדוריות דם אדומות, כאשר החוקרים טוענים כי מחקרים קודמים שהדגימו סיכון מוגבר לתמותה בעקבות מתן מנות דם היו פגומים, לאור הקושי בהשוואה בין חולים במחקרים תצפיתיים.

במחקר החדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology, החוקרים זיהו ירידה יחסית של 27% בסיכון לתמותה באשפוז בקרב חולים לאחר אוטם שריר הלב, שקיבלו עירוי דם. למרות שהחוקרים זהירים ולא קובעים כי מתן מנת דם מפחית את הסיכון לתמותה, הם טוענים כי ייתכן ובמחקרים קודמים שהציעו כי טיפול זה עלול להיות מסוכן הייתה הטיית בחירה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת בנוגע למתן מנות דם לחולים אנמיים עם אוטם חד של שריר הלב, כאשר חלק מהמחקרים הקודמים דיווחו על סיכון מוגבר לתמותה על-רקע עירוי דם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השונות בעירויי דם בין בתי חולים ואת הקשר בין עירוי דם ובין תמותה באשפוז במדגם גדול של חולים עם אוטם חד של שריר הלב.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-35,000 אשפוזים עקב אוטם חד של שריר הלב ב-57 מרכזים רפואיים. החוקרים ערכו השוואה בין חולים שקיבלו לפחות מנה אחת של כדוריות דם אדומות אל מול חולים שלא קיבלו עירוי דם. באמצעות 45 משתנים להערכת חומרת המחלה, מחלות רקע, בדיקות מעבדה וטיפולים באשפוז, החוקרים התאימו בין חולים שקיבלו וחולים שלא קיבלו מנות דם. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין עירוי דם ובין תמותה באשפוז.

מהתוצאות עולה כי 1,778 חולים (5.1%) קיבלו לפחות עירוי דם אחד. מניתוח לא-מתוקנן עלה קשר בין עירוי דם ובין סיכון מוגבר לתמותה באשפוז (יחס סיכויים של 2.05). במרבית החולים (91.1%) שקיבלו או לא קיבלו עירוי דם לא הייתה התאמה מלאה בנתונים, עדות לפרופיל קליני שאינו דומה. לפיכך, הם לא נכללו בניתוח המתוקן של הנתונים. לאחר ניתוח הנתונים בשיטת Propensity Matching של חולים עם מדדים חופפים, החוקרים זיהו קשר בין עירוי דם ובין הפחתת הסיכון לתמותה באשפוז (יחס סיכויים של 0.73).

החוקרים כותבים כי לא ניתן להתאים בין מרבית החולים המקבלים עירוי מנות דם ובין חולים שאינם מקבלים עירויי דם, מאחר והפרופיל הקליני שלהם שונה מאוד. בקרב חולים בעלי פרופיל דומה, מתן מנת דם לווה בסיכון מופחת לתמותה באשפוז.

מנתונים אלו עולה כי דיווחים רטרוספקטיביים קודמים שהצביעו על סיכון מוגבר לתמותה עקב עירוי דם הושפעו ככל הנראה מהטיית בחירה, והם מדגישים את הצורך במחקרים אקראיים נוספים לקביעת מקומו של טיפול במנות דם במהלך אוטם חד של שריר הלב.

J Am Coll Cardiol 2014; 64:811-819

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה