פאנל סמנים בדם עשוי להביא לשיפור באבחנת ממאירות של הוושט (Cancer)

פאנל של ארבעה חלבונים בדם עשוי להביא לשיפור באבחנה של ממאירות של הוושט, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Cancer. פאנל הסמנים עשוי לסייע גם בהנחיית הטיפול בחולים עם המחלה הממארת.

החוקרים מדווחים כי פיתחו פאנל סמנים שאינו מאוד יקר, מדויק מאוד וקל לביצוע עם בדיקת דם יחידה בלבד. לדבריהם, ידוע מבדיקות במדגמים בלתי-תלויים כי הבדיקה עשויה להבחין בין אלו עם המחלה הממארת ואלו ללא הגידול.

לפיתוח פאנל הסמנים, החוקרים זיהו סמנים מועמדים מדגימות רקמה של חולים עם וושט על-שם בארט, דיספלזיה בדרגה גבוהה וממאירות של הוושט. לאחר מכן הם ערכו בדיקות ELISA (Enzyme Linked Immunosorbent Assay) להשוואת רמות הסמנים שזוהו בדם ב-12 חולים עם סרטן הוושט ו-20 חולים עם וושט על-שם בארט וללא עדות לממאירות.

לאישור תוקף הסמנים, החוקרים בחנו אותם ב-67 נבדקים במדגם שכלל 36 משתתפים ללא וושט על-שם בארט ו-GERC (Gastroesophageal Reflux Disease) ו-31 חולים עם ממאירות של הוושט.

החוקרים מצאו תחילה רמות גבוהות של 351 חלבונים בדגימות הרקמה שנבחנו. לאחר בדיקות ELISA על 11 חלבונים הם זיהו חמישה חלבונים בריכוזים גבוהים יותר משמעותית בחולים עם סרטן הוושט, בהשוואה לאלו עם וושט ללא עדות למחלת בארט ו-GERD. הריכוז של ארבעה מבין חמשת החלבונים הללו היה גבוה יותר משמעותית בדגימות מחולים עם סרטן הוושט, בהשוואה לחולים עם GERD וללא ממאירות.

ארבעת החלבונים המהווים את פאנל הסמנים בדם, הקרוי B-AMP, כוללים את Biglycan. Annexin A6, Myeloperoxidase ו-Protein S100-A9.

באמצעות מודל סטטיסטי שהיה מוצלח בעבר בפיתוח סמנים בדם ל-ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis) וממאירות של הריאה, החוקרים העריכו כי פאנל הסמנים הנ”ל יביא לזיהוי ממאירות של הוושט בדיוק של 87%.

החוקרים נוקטים משנה זהירות בהנחה כי פאנל סמנים זה יזהה את כל המקרים של ממאירות של הוושט, אך מהתוצאות עולה כי ללא ספק הפאנל יוביל לאבחנה של מרבית המקרים. הם מציינים כי גודל המדגם של המחקר קטן ודרושות בדיקות נוספות של פאנל הסמנים בקבוצה גדולה יותר של משתתפים.

Cancer. Published online August 5, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה