עודף משקל והשמנת-יתר מעלים את הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית בנשים (Ann Rheum Dis)

הליכה פעילות גופנית

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, עולה סיכון מוגבר לדלקת מפרקים שגרונית בנשים בעלות עודף-משקל והשמנת-יתר, בעיקר בנשים שאובחנו עם דלקת מפרקים בגילאים צעירים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין נוכחות עודף-משקל או השמנת-יתר ובין התפתחות דלקת מפרקים שגרונית בשני מדגמים פרוספקטיביים גדולים, מחקר NHS (Nurses’ Health Study) ומחקר NHSII (Nurses’ Health Study II).

החוקרים עקבו אחר קרוב ל-110,000 נשים ממחקר NHS וקרוב ל-109,000 נשים ממחקר NHSII, שסיפקו נתונים אודות אורח החיים, חשיפה סביבתית ומידע אנתרופומטרי באמצעות שאלונים דו-שנתיים. הם בחנו את הקשר בין מדד מסת הגוף כמשתני תלוי זמן וכמשתנה מצטבר לפי קטגוריות ארגון הבריאות העולמי של ערכים תקינים, עודף-משקל והשמנת-יתר והיארעות דלקת מפרקים שגרונית לפי קריטריוני ACR (American College of Rheumatology) משנת 1987.

במהלך מעקב של כ-2.7 מיליון שנות-אדם (1976-2008) במחקר NHS וקרוב ל-2 מיליון שנות-אדם (1989-2009) במחקר NHSII, החוקרים אישרו 1,181 מקרים חדשים של דלקת מפרקים שגרונית (826 במדגם NHS, 355 במדגם NHSII). הנתונים מצביעים על מגמה של סיוכן מוגבר לדלקת מפרקים שגרונית מכל סוג בקרב נשים בעלות עודף-משקל והשמנת-יתר (יחס סיכון של 1.37 בכל מקרה, p=0.068). מבין המקרים של דלקת מפרקים שגרונית שאובחנו בגיל 55 שנים ומטה, הקשר היה משמעותי (יחס סיכון של 1.45 עם עודף-משקל ויחס סיכון של 1.65 עם השמנת-יתר).

בנוכחות עשר שנים מצטברות של השמנת-יתר נרשמה עליה של 37% בסיכון לדלקת מפרקים שגרונית בגילאים צעירים יותר (יחס סיכון של 1.37).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הנתונים מעידים על סיכון מוגבר לדלקת מפרקים שגרונית בנשים בעלות עודף-משקל והשמנת-יתר, בעיקר בנשים שאובחנו עם המחלה בגיל צעיר יותר.

Ann Rheum Dis

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה