מחקר ישראלי חדש קובע – מכת חום נפוצה יותר מאירועים לבביים כגורם תמותה במהלך ריצת מרתון (J Am Coll Cardiol)

ד”ר ליאור ינקלסון ושותפיו מהמרכז הרפואי על-שם סוראסקי בתל-אביב מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology, כי מקרי תמותה במהלך ריצת מרתון הם אירועים מפתיעים והרסניים, וכעת מנתונים חדשים עולה כי אירועים לבביים מסכני-חיים הם נדירים מאוד במקרים אלו, כאשר מכת חום נפוצה יותר מאירוע לבבי חמור.

מסקירת משתתפים בריצה למרחק של 10 קילומטרים, 21.1 קילומטרים ו-42.2 קילומטרים בתל אביב, בין השנים 2007-2013 והחוקרים מדווחים על שני אירועים לבביים חמורים בלבד מקרה אחד של אוטם שריר הלב ומקרה אחד של הפרעת קצב מהירה עם תת לחץ דם מבין 137,580 משתתפים שרצו ב-14 המרוצים. שני האירועים הללו היו פטאליים. במשתתף בן 38 שפיתח אוטם שריר הלב, הכותבים מסבירים כי לא היה ידוע על גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם והוא עבר בדיקת אק”ג ומבחן מאמץ לפני ההשתתפות במרוץ, שהיו תקינים.

לשם השוואה, תוארו 21 מקרים של מכת חום. מבין אלו, שני משתתפים הלכו לעולמם, 12 מקרים הוגדרו כמסכני-חיים ודרשו אשפוז ליחידת טיפול נמרץ. חולה אחד שהלך לעולמו היה גבר בן 42 שהתמוטט קרוב לקו הסיום לאחר ריצת חצי-מרתון. בתחנת החירום בה טופל, חום גופו עמד על 41 מעלות צלזיוס. למרות מאמצי החייאה בסיסיים ומתקדמים, כולל הנשמה מכאנית וקירור, החולה הלך לעולמו 48 שעות לאחר מכן עקב כשל רב-מערכתי בבית החולים.

במאמרם מסבירים החוקרים כי שיעורי התמותה במירוצים מסוג זה במהלך שבע שנות המחקר עמדו על מקרה תמותה אחד מבין כל 69,000 משתתפים, שיעור העולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים.

J Am Coll Cardiol 2014; 64:463-469.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה