גישה מומלצת מטעם ESC לטיפול בטמפונדה לבבית (Eur Heart J)

קבוצה מטעם ה-ESC (European Society of Cardiology) פרסמה מערכת ניקוד מדורגת לזיהוי חולים הנדרשים לניקור מיידי של הפריקרד וחולים אותם ניתן להעביר בבטחה לטיפול במרכז רפואי מתאים.

מערכת הניקוד העשויה להביא לשיפור בניהול הקליני של חולים אלו, על-סמך מדד ניקוד, העשוי לסייע בצמצום העיכוב בטיפול.  ישנה חשיבות רבה להנחיות החדשות בנוגע לניהול מקרים של טמפונדה לבבית, בעיקר לאור העליה בפרוצדורות התערבותיות בהם TAVI והכנסת קוצב/ICD, העלולים לגרום לסיבוכים חמורים.

יתרה מזאת, קיים עדיין צורך לשפר את תוצאות ניקורי תפליט פריקרדיאלי במצבים דחופים אלו, כאשר בבתי חולים קטנים במזרח אירופה עדיין מבוצעים ניקורים ללא אקו-לב, האסורים כיום לביצוע לאור סיכון גבוה לפגיעה בשריר הלב.

החוקרים ביקשו להתבסס על נתונים מבוססי-עדויות, במידת האפשר, ולקבוע אילו חולים נדרשים לניקוז מיידי של התפליט הפריקרדיאלי; אם אקו-לב מספק להנחיית ניקור פריקרדיאלי; אילו חולים יש להעביר למרכז מומחה/שלישוני או ליחידה כירורגית; ואיזו תמיכה רפואית נדרשת במהלך ההעברה.

בכל הנגע לאבחנת טמפונדה לבבית קובעים המומחים כי יש לחשוד בטמפונדה לבבית בחולים המתקבלים עם תת לחץ דם, גודש ורידי צוואר, פולסוס פרדוקסוס, טכיקרדיה, טכיפנאה ו/או קוצר נשימה חמור, בנוסף לסימנים הכוללים קומפלקסי QRS נמוכים והגדלת צל לב בצילום חזה.

יש להשלים אקו-לב ללא דיחוי. בדיקת CT ו-MRI של הלב מסייעות בשלילת ממאירות או דיסקציה של אבי העורקים בחולים עם תפליט פריקרדיאלי גדול. יש לשלול פריקרדיטיס קונסטריקטיבית, אי-ספיקת לב ומחלת כבד מתקדמת עם שחמת כבד.

לאחר אבחנת טמפונדה לבבית, החולה עשוי להידרש לניקוז פריקרדיאלי מיידי ומציל חיים במידה ובהלם המודינאמי. במידה והחולה יציב המודינאמית, אזי ניתן לבצע את הפרוצדורה בתוך 12-24 שעות מהאבחנה, לאחר השלמת תוצאות בדיקות דם, כולל ספירת דם.

המומחים פיתחו מערכת מיון חדשה של החולים, כאשר חולים מסווגים לפי צורך בניקוז דחוף של התפליט הפריקרדיאלי, ללא צורך בניקוד המבוסס על הקריטריונים הספציפיים למקרים דחופים. ביתר החולים אלו ללא אחד מחמישה מצבים דחופים מומלץ השימוש במערכת ניקוד מדורגת, המבוססת על האתיולוגיה, התמונה הקלינית ובדיקות הדמיה, במטרה לקבוע אם החולים נדרשים לניקוז פריקרדיאלי בדחיפות או בתוך 12-48 שעות.

חולים הנדרשים בבירור לטיפול ניתוחי דחוף ללא צורך בניקוד נוסף הם החולים עם דיסקציה של אאורטה מסוג A, קרע של דופן חופשית של חדר שמאל לאחר אוטם חד של שריר הלב, חבלת חזה לאחרונה, תפליט מוגלתי בחולה לא-יציב ותפליט מנורתק שלא ניתן לטיפול מילעורי.

בכל יתר החולים, המדד מבוסס על האתיולוגיה, התמונה הקלינית וממצאים הדמייתיים. לדוגמא, נוכחות שחפת, פולסוס פרדוקסוס מעל 10 מ”מ כספית וקריסה של הפרוזדור השמאלי מקבלים כל אחד שתי נקודות, עם סך כולל של שש נקודות. ניקוד של 6 נקודות ומעלה מעיד על חולה הנדרשת לניקוז פריקרדיאלי בדחיפות, בעוד שמדד נמוך יותר מעיד כי ניתן לדחות את הפעולה למשך עד 12-48 שעות.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה