הערכת הסיכון והתועלת בטיפול בחסמי ביתא לאחר אוטם שריר הלב (Am J Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שכללה למעלה מ-100,000 משתתפים עולה כי יש לשקול מחדש את ההנחיות הקליניות הממליצות על טיפול בחסמי ביתא בחולים לאחר אוטם שריר הלב. מסקנות החוקרים מבוססות על הממצאים מהם עולה כי בעוד שחסמי ביתא מפחיתים את שיעור האוטמים החוזרים ואירועי אנגינה בחולים לאחר אוטם שריר הלב, אין הפחתה של הסיכון לתמותה. חשוב מכך, מהסקירה עולה כי השימוש בחסמי ביתא הביא להגדלת הסיכון לאי-ספיקת לב ושוק קרדיוגני.

הסקירה כללה 60 מחקרים קליניים, עם 102,003 חולים. המשתתפים סווגו לשתי תקופות נפרדות: עידן רה-פרפוזיה, שכלל 12 מחקרים עם כ-48,800 חולים שטופלו בעידן המודרני של בתרומבוליזה ופרוצדורות התערבותיות, ועידן שלפני רה-פרפוזיה, שכלל 48 מחקרים עם כ-31,400 משתתפים.

כיום, ההנחיות לטיפול באוטם שריר הלב עם עליות ST כוללות מתן טיפול פומי בחסמי ביתא בתוך 24 השעות הראשונות (התוויה דרגה I). טיפול תוך-ורידי בחסמי ביתא מומלץ לחולים עם יתר לחץ דם, או אלו עם איסכמיה (התוויה דרגה IIa). עם זאת, החוקרים מציינים כי מרבית הנתונים התומכים בטיפול בחסמי ביתא מקורם בעידן שקדם לרה-פרפוזיה מודרנית וגישות הטיפול הנוכחיות בסטטינים ונוגדי-טסיות.

בסקירתם מצאו החוקרים אינטראקציה משמעותית בין התוצאות הקליניות ועידן רה-פרפוזיה. לדוגמא, בתקופה שקדמה לטיפולי רה-פרפוזיה, שכללה בעיקר מחקרים עם טיפול תוך-ורידי בחסמי ביתא, תועדה ירידה יחסית של 14% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, כמו גם ירידה יחסית של 13% בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית, ירידה של 22% בסיכון לאוטם שריר הלב וירידה של 12% בשיעורי אנגינה. בעידן זה, לא תועד סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב או שוק קרדיוגני.

התועלת מבחינת שיעורי התמותה לא תוארה בעידן רה-פרפוזיה, אם כי תוארה ירידה של 28% בשיעור האוטם הלבבי וירידה של 20% בשיעורי אנגינה. עם זאת, אל מול ירידה זו נרשמה עליה של 10% בסיכון לאי-ספיקת לב ועליה של 29% בסיכון לשוק קרדיוגני.

החוקרים מודעים לכך שבתקופה שלפני טיפולי רה-פרפוזיה ייתכן כי ניתוח הנתונים אינו בעל עוצמה מספקת לזיהוי הבדלי תמותה, אך מעלים את האפשרות כי בעידן זה, העדר טיפולי רה-פרפוזיה והטיפול התרופתי הנוכחי הובילו ככל הנראה לצלקת נרחבת בשריר הלב, ובעקבות זאת התפתחות הפרעות קצב לב. רה-פרפוזיה מפחית את הסיכוי להתפתחות צלקת, וממצא זה עשוי לספק הסבר להבדלים בין התקופות.

Am J Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה