גורמים המנבאים אובדן ראיה בחולים עם ניוון מקולארי גילי (JAMA Ophthalmol.)

חלק קטן מהחולים שהשלימו את מחקרי CATT (Comparison of Age-Related Macular Degeneration Treatment Trials) פיתחו אובדן חדות ראיה ממושך של 15 אותיות ומעלה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology. אובדן הראיה התפתח בהדרגה בעיקר במהלך השנתיים הראשונות למחקר.

החוקרים מוסיפים כי טיפולים חדשים שנועדו למניעת צלקת פוביאלית ואטרופיה גיאוגרפית עשויים לסייע במניעת אובדן חדות ראייה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שטיפולים כנגד VEGF הביאה לשיפור כולל בראיה בחולים עם ניוון מקולארי גילי, עדיין ייתכן אובדן ראיה משמעותי. הבנת התהליכים המובילים לאובדן הראיה עשויה להוביל לפיתוח גישות למניעת אובדן הראיה. במסגרת המחקר הם ביקשו לקבוע את ההיארעות, המאפיינים, הסיבות והמאפיינים המנבאים אובדן ממושך של חדות ראיה לאחר שנתיים של טיפול ב-Ranibizumab או Bevacizumab בחולים עם Neovascular AMD.

מדובר במחקר עוקבה בתוך מחקר קליני אקראי של משתתפים במחקרי CATT. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב-Ranibizumab או Bevacizumab ולטיפול חודשי במשך שנתיים, או לפי הצורך, או לזריקות חודשיות במשך שנה אחת וזריקות לפי הצורך בשנה שלאחר מכן. התוצא העיקרי הוגדר כאובדן חדות ראיה ממושך, שנקבע כאובדן של 15 אותיות ומעלה מתחילת המחקר ועד לאחר 88 ו-104 שבועות.

מבין 1,030 משתתפים, ב-61 עיניים (5.9%) תועד אובדן ממושך של חדות ראיה בתוך שנתיים. בקבוצה זו, חדות הראיה ירדה בהדרגה עם הזמן, עם ירידה ממוצעת של 2 אותיות, 19 אותיות ו-33 אותיות מתחילת המחקר ועד לאחר ארבעה שבועות, שנה אחת ושנתיים, בהתאמה. לאחר שנתיים, בעיניים בהן תועד אובדן חדות ראיה ממושך תועדה שכיחות גבוהה יותר של הצטלקות (60% לעומת 41.4%, p=0.007), אטרופיה גיאוגרפית (31.6% לעומת 20.7%, P=0.004), נגעים גדולים יותר (16 לעומת 8 ממ”ר, p<0.001), וכמות גדולה יותר של נוזל בתוך הרשתית (82.5% לעומת 51.0%, p<0.001), הידקקות של הרשתית (43.3% לעומת 23.0%, p<0.001) ועיבוי רשתית (20.0% לעומת 12.1%, p<0.001).

גורמים אפשריים לאובדן ממושך של חדות ראיה כוללים צלקת פוביאלית (44.3%), אבנורמליות פיגמנטרית (27.9%) ואטרופיה גיאוגרפית (11.5%). גורמים בסיסיים שנקשרו באופן בלתי תלוי עם היארעות מוגברת של אובדן ממושך של חדות ראיה כללו נוכחות גיאוגרפיה אטרופית לא-פוביאלית (יחס סיכויים של 2.86, P=0.006), שטח גדול יותר של ניאו-וסקולריזציה כורוידאלית וטיפול ב-Bevacizumab (יחס סיכויים של 1.83, P=0.03).

החוקריים מסכמים וכותבים כי אובדן ממושך של חדות ראיה היה יחסית נדיר במחקר CATT. התפתחות צלקת פוביאלית, אבנורמליות פיגמנטרית או אטרופיה גיאוגרפית תרמו משמעותית לאובדן ממושך של חדות ראיה. הסיכון היה גבוה יותר בהיקף של 3% בעיניים שטופלו ב-Bevacizumab. טיפול המכוון למניעת צלקת או אטרופיה גיאוגרפית עשוי להביא לשיפור תוצאות הראיה.

JAMA Ophthalmol. Published online May 29, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • אבחנה מבדלת בין גלאוקומה ללחץ על הכיאסמה באמצעות OCT, פרופ' מרדכי רוזנר

    אבחנה מבדלת בין גלאוקומה ללחץ על הכיאסמה באמצעות OCT, פרופ' מרדכי רוזנר

    בחולים עם גידולים היוצרים לחץ על הכיאסמה, המנבא המשמעותי ביותר לתוצאות טובות מבחינת הראייה הינו ניתוח בשלב מוקדם. החולים עשויים לא להיות מודעים למצב התחלתי של לחץ על הכיאסמה עד לשלב מתקדם יותר בו איבוד השדה עמוק או מגיע למרכז. גם במרפאת גלאוקומה בה מבצעים מעקב של שדה הראייה  קיימת סכנה של אבחנה מאוחרת של […]

  • טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר אקראי חדש בשלב 2, מהן עולה כי Filgotinib, מעכב Janus Kinase-1, הינו טיפול יעיל ונסבל היטב ומפחית את שיעורי כשלון טיפולים כנגד דלקת ענביה פעילה שאינה על-רקע זיהומי. מחקר HUMBOLDT הינו מחקר בשלב 2, אקראי, שכלל משתתפים מ-26 מרכזים משבע מדינות להערכת היעילות והבטיחות […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • השפעת אספירין על רטינופתיה סוכרתית, פרופ' מרדכי רוזנר

    השפעת אספירין על רטינופתיה סוכרתית, פרופ' מרדכי רוזנר

    רטינופתיה סוכרתית היא הגורם המוביל לפגיעה בראייה במבוגרים בגיל העבודה בכל העולם. השלב הראשון של המחלה שניתן לזיהוי הינו חסימה של נימים ברשתית (capillary occlusion) על ידי קרישים או דלקת, שגורמת לאזורים של נונפרפוזיה ומיקרואנאוריזמות בכלי הדם שבסביבה. מתחילה שרשרת של שינויים שגורמים לנזק נוסף לכלי הדם הקטנים ולניוון של הרקמה העצבית. ההשפעה נוגדת הקרישה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה