השוואת הבטיחות והיעילות של נוגדי-קרישה פומיים חדשים בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים (Cardiovasc Qual Outcomes)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes בשנת 2012 מדווחים החוקרים על ממצאי השוואה לא-ישירה בין נוגדי-קרישה חדשים, על-סמך הנתונים מהמחקרים הקליניים, מהם עולה כי במטופלים עם מדד CHADS2 של 3 ומעלה, הטיפול ב-Dabigatran במינון 150 מ”ג, Apixaban במינון 5 מ”ג ו-Rivaroxaban במינון 20 מ”ג הובילו לשיעורים דומים של אירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים, אך עם Apixaban תועד סיכון נמוך יותר לדימום מג’ורי בהשוואה ל-Dabigatran ול-Rivaroxaban.

ברקע להשוואה זו, מסבירים החוקרים כי Dabigatran, מעכב ישיר של תרומבין, ו-Rivaroxaban ו-Apixaban, מעכבים פומיים של פקטור Xa, נמצאו יעילים ובטוחים בהפחתת הסיכון לאירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים. במסגרת המאמר הנוכחי הם ביקשו להשוות את היעילות והבטיחות של שלושת התכשירים החדשים, על-בסיס הנתונים ממחקרים האקראיים שנעשו איתם בהשוואה לקומדין

המחקר כלל נתונים אודות כ-45,000 משתתפים משלושת המחקרים להערכת הטיפול ב-Dabigatran (RELY [Randomized Evaluation of Long-Term Anticoagulation Therapy]), Apixaban (ARISTOTLE [Apixaban for Reduction in Stroke and Other Thromboembolic Events in Atrial Fibrillation]) ו-Rivaroxaban (ROCKET-AF [Rivaroxaban Once Daily Oral Direct Factor Xa Inhibitor Compared With Vitamin K Antagonism for Prevention of Stroke and Embolism Trial in Atrial Fibrillation]), כאשר בכל אחד מהם נערכה השוואה אל מול טיפול בקומדין.

התוצא העיקרי היה אירוע מוחי או תסחיף סיסטמי; תוצא הבטיחות היה אירועים של דימום מג’ורי. לאור העדר האפשרות להשוואה בין אוכלוסיות המחקר עקב הגבלת מחקר ROCKET-AF לחולים בסיכון גבוה, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כל המשתתפים במחקרים ARISTOTLE ו-RELY, וגם את הנתונים לגבי המטופלים בסיכון גבוה לאירועים מוחיים (מדד CHADS2 של 3 נקודות ומעלה) מכל המחקרים הללו.

בכלל המשתתפים, הטיפול ב-Apixaban לווה בשיעור נמוך יותר של דימומים מג’וריים, בהשוואה ל-Dabigatran, ללא הבדלים משמעותיים ביעילות הטיפולים.

בקרב המטופלים עם מדד CHADS2 של 3 נקודות ומעלה, תועדה מגמה לפיה הטיפול ב-Dabigatran ו-Apixaban היו יעילים יותר מ-Rivaroxaban, אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית ( Apixaban ו-Dabigatran היו יעילים יותר מבחינה מספרית בהשוואה ל- (Rivaroxaban. מבחינת בטיחות הטיפול ב-Apixaban הביא לשיעור נמוך יותר משמעותית של דימומים מג’וריים, בהשוואה לטיפול ב-Dabigatran ו- Rivaroxaban.

החוקרים כותבים כי השוואות מתוקנות ולא-ישירות של טיפולים שונים, דוגמת זו, מספקות הערכות מהימנות. ממחקר שפורסם לאחרונה עלה כי תוצאות השוואות עקיפות וישירות היו דומות סטטיסטית ב-86% מבין 112 סקירות, שכיסו מגוון רחב של התוויות קליניות, ורק במקרה אחד (פחות מ-1%) תוצאות השוואות עקיפות היו מובהקות סטטיסטית והצביעו על ממצאים הפוכים בהשוואה לתוצאות השוואה ראש-בראש. בהעדר מחקרים להשוואה ישירה בין תרופות או מחקרים תצפיתיים בקנה מידה גדול, אחד הכלים להנחיית הטיפול התרופתי במצבים אלו מבוסס על השוואות עקיפות.

Cardiovasc Qual Outcomes. 2012;5:480-486

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה