הפחתת שיעורי הישנות כף רגל סוכרתית עם עזרים אורתופדים מותאמים אישית (Diabetes Care)

עזרים אורתופדים מותאמים אישית המשלבים את צורת כף הרגל והלחץ בכף הרגל עשויים למנוע הישנות כיבים בכף הרגל באופן יעיל יותר בהשוואה לעזרים סטנדרטיים, שפשוט מעוצבים לכף הרגל של החולה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

במסגרת המחקר האקראי חולקו באקראי 150 חולים עם כיבים שהחלימו לאחרונה באזור הפלנטארי של כף הרגל. החוקרים זיהו ירידה של פי שלוש בהישנות כיבים בקרב אלו שהשתמשו בעזרים המותאמים אישית, בהשוואה לאלו שטופלו בעזרים הסטנדרטיים.

מחקר Care For Ulcer Prevention (CareFULPrevent) נערך ב-11 מרפאות חוץ לטיפול בסוכרת בארצות הברית. 150 חולים עם כיב פלנטארי שהחלים במהלך ארבעת החודשים האחרונים חולקו באקראי לטיפול בעזרים סטנדרטיים או עזרים מותאמים אישית.

בתום המחקר, החוקרים הצליחו לאסוף נתונים אודות 66 מהחולים בקבוצת ההתערבות ו-64 מהחולים בקבוצת הביקורת. תוצא הסיום העיקרי היה הופעת כיב או נגע לא-מכוייב (דימום לקאלוס או המשך אודם באזור בלט גרמי) המערב את המשטח הפלנטארי ואת ראש עצם המסרק. בסיכומו של דבר, תוצא הסיום תועד ב-37.9% מהחולים בקבוצת ההתערבות וב-45.3% מהחולים בקבוצת הביקורת.

החוקרים זיהו מגמה להבדל בתוצא הסיום המשולב לאורך 15 חודשי המעקב (p=0.13).

עם זאת, כאשר שני תוצאי הסיום נבחנו בנפרד, הישנות כיב הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.007), אך לא תואר הבדל בשיעור הנגעים הלא-מכויבים (p=0.76). באשר להופעת כיבים, יחס הסיכון עמד על 3.4 בקבוצת הביקורת לעומת קבוצת ההתערבות.

מרבית התועלת בעזרים המותאמים אישית תוארה במהלך החודשים הראשונים. לאחר 180 ימים, הן ההבדל בשיעור הכיבים והן ההבדל בתוצא הסיום המשולב נטה לטובת העזרים המותאמים אישית.

לא ברור מדוע לא זוהו הבדלים בין שתי הקבוצות בנגעים לא-מכויבים, שהם גורמי סיכון מוכחים לכיבים במידה ואינם מטופלים. החוקרים מציעים כי ייתכן וחלק מהאזורים האנטומיים שיפתחו נגעים לא-מכויבים עם עזרים סטנדרטיים לא יפתחו נגעים אלו עם עזרים מותאמים אישית. יתרה מזאת, ייתכן כי בחלק מהאתרים האנטומיים בהם צפוי להתפתח כיב עם עזרים סטנדרטיים, יתפתחו נגעים לא-מכויבים עם עזרים מותאמים אישית.

Diabetes Care. Published online April 23, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה