ע”פ מחקר ישראלי שבוצע במסגרת ”מכבי” לטיפול ב-Liraglutide (ויקטוזה) ב”חיים האמיתיים’ אפקט דומה לזה שנמצא במחקרים רנדומליים (Diabetes Ther)

במחקר ישראלי של “חיים אמיתיים” המבוסס על מאגר המידע של “מכבי” , אשר עקב אחר מטופלים חולי סוכרת סוג 2 שטופלו ב-Liraglutide (ויקטוזה, נובו נורדסיק) נמצא כי התוצאות הקליניות שהתקבלו היו דומות לאלו שדווחו במחקרים הקליניים, לרבות מחקר LEAD .

ברקע מציינים החוקרים כי מחקר LEAD (ר”ת של LiraglutideEffect and Action in Diabetes ) שהיה מחקר קליני אקראי שהעריך את האפקטיביות של לירגלוטייד בחולי סוכרת סוג 2, ההומגלובין A1c פחת בכ-7-16 ממו”ל/מול והמשקל פחת עד 3.4 ק”ג. החוקרים מציינים שמידע של “חיים אמיתיים” על האפקטיביות של לירגלוטייד היה מוגבל עד כה ולכן  ביקשו המחברים להעריך את האפקט הקליני על קוהורט של “חיים אמיתיים”.

המחברים ביצעו אנליזה רטרוספקטיבית המבוססת על מאגר המידע של מכבי שירותי בריאות, שכלל חולי סוכרת סוג 2, שטופלו בלירגלוטייד למשך 6 חודשים ומעלה, בין 2011-2012, כאשר ההערכות התבססו על המצב בתחילת המעקב ולאחר 6 חודשי מעקב.

נכללו באנליזה 1,101 מטופלים שהיו נאיבים לאינסולין אשר טופלו בלירגלוטייד עם לפחות מדידת A1C אחת או מדידת משקל אחת. ב-933 מטופלים שלהם היו ערכי מדידה נוספת של A1C לאחר 6 חודשים, נמצא שה-A1C פחת ב-9 ממו”ל/מו”ל ((p < 0.0001, 95% CI 7-11 ) מרמת בסיס ממוצעת של 72 ממו”ל /מו”ל.

במטופלים שקיבלו טיפול פומי עם שתי תרופות ומעלה  נגד סוכרת לפני לירגלוטייד (כ-81% מהמשתתפים) ה-A1C פחת ב-7 ממו”ל/מו”ל ובאלה שקיבלו לפני כן פחות מ-2 תרופות פומיות, הירידה ב-A1C הייתה של 12 ממו”ל/מו”ל בממוצע.

ב-453 מטופלים שרמת הבסיס של משקלם הייתה זמינה, נמצאה הפחתה במשקל של 2.55 ק”ג בממוצע (p < 0.0001 ).  

173 מטופלים (38.2%) השיגו ירידה של יותר מ-1% ברמות ה-A1C . מעבר לכך, 91 מטופלים (כ-20.1%) השיגו את קריטריון היעד של ה- NICE לאפקטיביות טיפול שכולל הפחתה של מעל 1% ב-A1C ביחד עם הפחתת משקל מעל 3% . החוקרים מציינים כי ירידת המשקל הייתה קשורה באופן שולי בירידה ה-A1C .

מסקנת המחברים היא שהעדויות של שימוש בחיים האמיתיים של לירגלוטייד מדגימות אפקטים קלינים הדומים לאלה שנצפו במחקרים הקליניים הרנדומליים.

Diabetes Ther.2014 Mar 25

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה