זוהו סמנים בדם לאבחנת זעזוע מוח (JAMA Neurol.)

חלבון המעיד על נזק לאקסונים במוח עשוי לשמש כסמן לחומרת זעזוע מוח בספורטאים ולהעריך אם ניתן לאשר את חזרתם הבטוחה לפעילויות ספורט, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA Neurology.

החוקרים כותבים כי חלבון T-Tau הוא סמן מבטיח לאבחנה והערכת הפרוגנוזה של זעזוע מוח בספורטאים. הם כותבים כי במידה ועולה חשד לזעזוע מוח, ניתן למדוד את רמות החלבון בדם ולחזור על הבדיקה כל כמה ימים במטרה לקבוע אם ניתן להמליץ על חזרה בטוחה למשחק.

מהממצאים עלה כי חלה עליה ברמות T-Tau בדם בשחקני הוקי קרח עם זעזוע מוח על-רקע משחקי ספורט. הריכוז הגבוה ביותר של חלבון T-Tau נמדד מיד לאחר החבלה, כאשר הרמות ירדו במהלך 12 השעות הראשונות, לאחר מכן היה שיא נוסף בין 12-36 שעות. חשוב מכך, ריכוז חלבון T-Tau שעה לאחר זעזוע מוח ניבא את מספר הימים שנדרשו להיעלמות תסמיני זעזוע מוח וחזרה בטוחה למשחק.

במסגרת המחקר מדדו החוקרים את הרמות בדם של שלושה סמנים, כולם נקשרו בעבר עם חבלות ראש: NSE (Neuron-Specific Enolase), S-100B (S-100 calcium-binding protein B) ו-T-Tau.

המחקר כלל 288 שחקני הוקי קרח מקצוענים, מתוכם, ב-47 בוצעו בדיקות הדם לשלושת הסמנים בתחילת העונה לפני השתתפות במשחק. תוצאות אלו נועדו לשמש כערכי בקרה למחקר. מחצית מהשחקנים הללו נבדקו בשנית לאחר משחק ידידות בו לא תוארו מקרים של זעזוע מוח, במטרה להעריך את ההשפעות של פעילות גופנית. מהתוצאות עלה כי רמות שני סמנים S100B ו-NSE עלו לאחר משחק הידידות, אך לא חל שינוי ברמות T-Tau.

ב-28 השחקנים שסבלו מזעזוע מוח במהלך העונה, רמות T-Tau נמדדו לאחר שעה, 12 שעות, 36 שעות ו-6 ימים, כאשר הספורטאים חזרו למשחק. הרמות עלו במקרים של זעזוע מוח, עם רמות גבוהות פי 5-10 בהשוואה לערכים לפני תחילת העונה בשחקנים בגל תואם, ללא זעזוע מוח. בנוסף, רמות חלבוני Tau מיד לאחר זעזוע מוח עמדו בקורלציה עם מספר ימי התסמינים וחזרו לרמות שלפני העונה כאשר התסמינים חלפו.

החוקרים מדגישים כי המחקר נמשך בימים אלו וכי מדובר בתוצאות של המחצית הראשונה של העונה. בכוונתם לכלול נתונים מספורטאים נוספים לאחר זעזוע מוח עם התקדמות העונה.

JAMA Neurol. Published online March 13, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה