לדכאון כרוני קשר סיבתי עם מחלת לב כלילית (European Journal of Preventive Cardiology)

דיכאון אישה צעירה

ע”פ מחקר חדש מה-European Journal of Preventive Cardiology מטופלים הסובלים מסימפטומים דכאוניים כרוניים עלולים להעלות את הסיכון למחלת לב כלילית.  

ברקע מציינים המחברים כי סקירות שיטתיות שבחנו קשר בין הפרעות דכאון עם מחלת לב כלילית ושבץ הגיעו לתוצאות מעורבות. החוקרים משערים שכשלון בלקיחה בחשבון של סיבתיות הפוכה ותבניות הקשורות לעוצמת ותדירות הסימפטומים עלול  היה לגרום לקבלת העדויות הסותרות.

לכן, במחקר עוקבה פרוספקטיבי זה על הפרעת דכאון, מחלת לב כלילית ושבץ בוצעו ניתוחים לסיבתיות הפוכה, ולקשר תלוי תדירות הסימפטומים תוך שימוש בנתונים תצפיתיים לאורך ארבעה מחזורים של 5 שנות מעקב ושלושה של 10 שנות מעקב (בסה”כ מעקב של 24 שנים), בהתבסס על חזרות מרובות של מדידת חשיפה לסימפטומים.

המשתתפים במחקר Whitehall II (סה”כ 10,036 ו-31,395 תצפיות למשתתף, בגיל התחלתי ממוצע של 44.4 שנים), איפשרו איסוף של עד 6 מדידות חוזרות של סימפטומים דכאוניים באמצעות שאלון בריאות כללי הכולל 30 סעיפים (GHQ-30 ), ומדידה אחת באמצעות  Epidemiologic Studies Depression Scale (המוכר גם כ-CES-D) .

קבוצת המשתתפים הייתה במעקב לגבי אירועים קורונריים מג’וריים (אוטם שריר הלב קטלני ולא קטלני), ושבץ (כולל תמותה משבץ) באמצעות הרשם הלאומי לתמותה, מידע על אירועים בבתי חולים, סקירת ECG , רשומות רפואיות ושאלון עצמי.

תוצאות ה-GHQ-30 חזו שבץ לאורך 0-5 שנים עם סיכון יחסי של 1.6 (בטווח 1.1-2.3) כתלות בדרגת הדיכאון, אך לא לתקופה של 5-10 שנים (סיכון יחסי 0.94 , בטווח 0.6-1.4). שימוש בתצפית של המחזור האחרון של ה-5 שנים, והערכה מצטברת של GHQ-30 הייתה קשורה למחלת לב כלילית עם סיכון יחסי של 1.1 (בטווח 0.7-1.7) ל-1-2 אפיזודות דיכאון למשתתף, ולסיכון יחסי של 2.06 (בטווח 1.2-3.7) ל-3-4 אפיזודות דכאון למשתתף. דיווחי ה-CES-D חזו מחלת לב כלילית עם סיכון יחסי של 1.81 (בטווח בין 1.1-3.1).

מסקנת החוקרים היא כי נמצאה עדות לקשר סיבתי תלוי מינון (הופעות) בין סימפטומים דיכאוניים למחלת לב כלילית. בניגוד לכך, קשר פרוספקטיבי של סימפטומים דכאוניים עם שבץ נראה כקיים באופן מלא או חלקי באמצעות סיבתיות הפוכה (כלומר השבץ הוא זה שגורם לדכאון).

החוקרים מדגישים את החשיבות של טיפול בסימפטומים דכאוניים במניעת מחלת לב כלילית, במיוחד כאשר טיפול זה יכול לסייע גם למטופל להיפטר מהרגלים לא בריאים כמו עישון למשל.

European Journal of Preventive CardiologyFebruary 3, 20142047487314520785

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה