טיפול משולב בנוגדי-טסיות עשוי להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים (Stroke)

טיפול משולב בנוגדי-טסיות עם קלופידוגרל ואספירין הינו יעיל יותר מאספירין לבדו להפחתת סיכון לאירועים מוחיים בחולים עם מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Stroke.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי כף המאזניים נוטה לטובת טיפול משולב בקלופידוגרל ואספירין, במקום טיפול באספירין בלבד. לפיכך, ממצאי המחקר עשויים להשפיע על ההנחיות הנוכחיות, שאינן תומכות בטיפול נוגד-טסיות כפול הכולל קלופידוגרל ואספירין למניעה שניונית של אירועים מוחיים.

החוקרים מדווחים כי אספירין הפחית את הסיכון היחסי להישנות אירועים וסקולאריים בהיקף של עד 22% ולירידה בסיכון היחסי להישנות אירועים מוחיים בהיקף של 15%. בעבר הוכח כי טיפול בקלופידוגרל בלבד מעט עדיף על טיפול באספירין במצבים מסוימים.

לטיפול המשולב ערך מוסף, אך אין סקירה סיסטמית שבחנה את ההשפעה הנ”ל ולכן הם בחנו את הממצאים מ-22 מחקרים, עם למעלה מ-173,000 חולים.

בסיכומו של דבר, במהלך חציון מעקב של 12 חודשים, טיפול נוגד-טסיות כפול, בהשוואה לטיפול באספירין בלבד, הפחית את הסיכון היחסי לאירועים מוחיים בהיקף של 20% .באשר לאירועים מוחיים איסכמיים או אירועים איסכמיים חולפים, הירידה המקבילה עמדה על 23%. לא תועד סיכון מוגבר לדימום תוך-גולגולתי.

במחקרים להערכת מניעה שניונית בלמעלה מ-13,000 חולים, בהשוואה לטיפול באספירין בלבד, טיפול נוגד-טסיות כפול הפחית את הסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים, אירועים איסכמיים חולפים או דימומים תוך-גולגולתיים בהיקף של 24%.

מניתוח התוצאות ממחקרים להערכת טיפול משולב בנוגדי-טסיות עם Prasugrel ואספירין או Ticagrelor ואספירין, בהשוואה לקלופידוגרל ואספירין בלמעלה מ-43,000 חולים, לא תוארה ירידה בסיכון היחסי לאירועים מוחיים. כמו כן, זוהתה מגמה של היארעות גבוהה יותר של דימומים תוך-גולגולתיים בקרב מטופלים ב-Ticagrelor.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מאשרים את התוצאות משתי מטה-אנליזות קודמות, עם הוכחה כי טיפול משולב בנוגדי-טסיות הפחית את הסיכון לאירועים וסקולאריים. למרות זאת, נותרו עוד שאלות פתוחות בנושא, כולל נקודת הזמן הטובה ביותר להתחלת טיפול נוגד-טסיות ומשך הטיפול התרופתי.

Stroke 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה