הערכת התועלת של בדיקות סקירה למפרצת של אבי עורקים בטני (Ann Intern Med)

בדיקת סקירה חד-פעמית למפרצת של אבי העורקים הבטני (AAA או Abdominal Aortic Aneurysm) בגודל של 3 סנטימטרים ומעלה בגברים בגילאי 65 שנים ומעלה, מלווה בירידה בסיכון לקרע המפרצת ולירידה של כ-50% בשיעורי התמותה על-רקע מפרצת של אבי העורקים הבטני במהלך 13-15 שנים. עם זאת, בדיקות סקירה למפרצת של אבי העורקים הבטני לא הביאו להפחתת שיעורי התמותה מכל-סיבה במהלך 15 השנים שנבחנו. החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל פרסמו את תוצאות הסקירה הסיסטמית בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מפרצת של אבי העורקים הבטני מוביל להרחבה מקומית של אבי העורקים הבטני וקרע עלול להיות קטלני. מנתונים אפידמיולוגיים באירופה וניו-זילנד עולה כי השכיחות של המפרצת הבטנית פחתה משמעותית בגברים בגילאי 65 שנים ומעל לשכיחות מדווחת של 1.5-1.7%. ירידה זו עשויה לנבוע מירידה בשיעורי העישון, כמו גם טיפול אגרסיבי ביתר לחץ דם ודיסליפידמיה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים מחקרים אקראיים ומבוקרים, שפורסמו בשפה האנגלית, או מחקרי עוקבה גדולים. הם זיהו ארבעה מחקרי סקירה מבוססי-אוכלוסייה.

מהנתונים עולה כי בדיקות סקירה מלוות בשיעור נמוך יותר של ניתוחי חירום, אך עם עליה בסך הניתוחים בכללותו. בדיקות סקירה לוו גם בשיעורי תמותה נמוכים יותר 30 ימים לאחר הניתוח. שיעורי התמותה מכל-סיבה לא היו נמוכים יותר באוכלוסיות שנסקרו.

החוקרים הצליחו לאסוף נתונים ארוכי טווח אודות שיעורי תמותה מכל-סיבה ממספר מחקרים וערכו שני ניתוחים סטטיסטיים שונים להערכת הנתונים. שתי השיטות הסטטיסטיות הדגימו הערכה דומה עם ירידה לא-מובהקת סטטיסטית בשיעורי התמותה מכל-סיבה, העומדת בניגוד למסקנות החוקרים ממטה-אנליזה עם אפקט זהה.

אחד מהמחקרים האקראיים ומבוקרים בסקירה כלל 9,342 נשים והחוקרים לא זיהו תועלת לבדיקות סקירה למפרצת לאבי העורקים הבטני בכל הנוגע לשיעורי התמותה עקב המפרצת הבטנית או שיעורי התמותה מכל-סיבה.

החוקרים מודים כי בדיקות סקירה של האוכלוסייה למפרצת של אבי העורקים הבטני הינן נושא חשוב ובחשיבות זיהוי אוכלוסיות חולים בסיכון הגבוה ביותר לקרע של המפרצת הבטנית.

Ann Intern Med. Published online January 27, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה