חשיפה ממושכת לזיהום אוויר מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם (BMJ)

מטה-אנליזה גדולה שכללה 11 מחקרי עוקבה בחמש מדינות ברחבי אירופה קובעת כי חשיפה ארוכת-טווח לזיהום אוויר הינו גורם סיכון למחלות לב וכלי דם וההנחיות הנוכחיות לאיכות האוויר באירופה אינן קפדניות דיו. ממצאי הסקירה בשם ESCAPE (European Study of Cohorts for Air Pollution Effects) פורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת BMJ.

באנשים המתגוררים באזורים בהם ריכוזים גדולים של חלקיקי זיהום אוויר, לאורך פרקי זמן ארוכים, תועד סיכון מוגבר לאירוע כלילי ראשון (אוטם לבבי או אנגינה לא-יציבה). קשר זה תועד גם כאשר מספר החלקיקים העדינים באוויר היה נמוך מהסף המקובל כיום באירופה לאיכות אוויר מתקבלת על הדעת.

ממצאי המחקר מציעים קשר בין חשיפה ארוכת-טווח לחומר חלקיקי והיארעות אירועים כליליים. תוצאות המחקר, בשילוב עם ממצאים אחרים תומכים בהפחתת הסף האירופאי לזיהום חלקיקי אוויר להגנה על בריאות הציבור.

לפי הדו”ח האחרון מטעם ה-Global Burden of Disease, זיהום אוויר מוביל ל-3.1 מיליון מקרי תמותה בכל שנה ברחבי העולם, אך ההשפעה של זיהום אוויר על היארעות אוטם לבבי חד ואנגינה לא-יציבה אינה-ברורה. באיחוד האירופי, ההגבלה השנתית כיום לחומר חלקיקי עדין בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר היא 25 מיקרוגרם לממ”ק, שהיא גבוהה כפליים מהסף המקובל בארצות הברית.

החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין חשיפה ארוכת-טווח לזיהום אוויר ובין היארעות אירועים כליליים חדים. מחקר ESCAPE כלל כ-100,000 משתתפים מפינלנד, שבדיה, דנמרק, גרמניה ואיטליה, בין השנים 1997-2007, ללא היסטוריה של אירועים כליליים בעברם.

במהלך המעקב הממוצע שעמד על 11.5 שנים, כ-5,000 משתתפים אובחנו עם אירוע כלילי חד.

כאשר החוקרים לקחו בחשבון את גיל המשתתפים, מין, שנת הכללה, עישון וגורמים סוציו-אקונומיים, הם מצאו כי עליה של 5 מיקרוגרם לממ”ק בחשיפה השנתית לחומר חלקיקי עדין לוותה בעליה של 13% בסיכון לאירועים כליליים, ועליה של 10 מיקרוגרם לממ”ק בחשיפה השנתית לחלקיקים גסים לוותה בעליה של 12% בסיכון לאירועים כליליים.

מומחים בתחום קוראים למאמצים נוספים להפחתת גורמי סיכון ידועים אחרים למחלות לב וכלי דם, כולל עישון, באזורים בהם זיהום אוויר נרחב. בנוסף, במטופלים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, ואלו עם מחלות ידועות, המתגוררים באזורים עם זיהום אוויר משמעותי, דרושים טיפולים אגרסיביים יותר למניעה ראשונית ושניונית, כולל טיפול בנוגדי-טסיות, הפחתת רמות שומנים בדם וטיפולים לאיזון לחץ דם או סוכרת.

BMJ 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה