מה בין חומצות שומן אומגה-שלוש ובין נפח המוח? (Neurology)

במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין הנפח הכולל של המוח ונפח ההיפוקמפוס ובין רמות חומצות שומן אומגה-שלוש בנשים לאחר-מנופאוזה.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם הסברה לפיה רמות אומגה-שלוש גבוהות יותר מביאות להאטת אובדן נפח המוח המופיע עם הגיל.

במטרה לבחון את הקשר בין כמות חומצות שומן אומגה-שלוש בגוף ובין נפח המוח, החוקרים התבססו על נתוני מחקר WHIMS-MRI (Women’s Health Initiative Memory Study Magnetic Resonance Imaging) להערכת ההשפעות של טיפול הורמונאלי בנשים לאחר-מנופאוזה.

דגימות הדם נלקחו בתחילת המחקר וסריקות MRI בוצעו שמונה שנים לאחר מכן. החוקרים התבססו על מדד אומגה-שלוש בכדוריות דם אדומות להערכת כמות אומגה-שלוש בגוף. מדד זה הינו אחוז חומצות שומן אומגה-שלוש EPA (Eicosapentaenoic Acid) ו-DHA (Docosahexaenoic Acid) מכלל חומצות השומן בממברנות כדוריות דם אדומות.

מהתוצאות עלה כי גודל המוח היה מעט קטן יותר בנשים ברבעון התחתון של מדדי אומגה-שלוש, בהשוואה לאלו ברבעון העליון, אם כי ההבדל היה משמעותי. באופן ספציפי, נפח ההיפוקמפוס, האזור במוח הקשור לתפקוד קוגניטיבי, היה קטן יותר משמעותית באלו ברבעון התחתון, בהשוואה לרבעון העליון של מדד אומגה-שלוש. ממצאים אלו נותרו גם לאחר תקנון לגיל, רמות שומנים בדם, סוכר, לחץ דם, השכלה וטיפול הורמונאלי.

ההבדל בנפח ההיפוקמפוס בין הרבעון העליון והתחתון של אומגה-שלוש עמד על כ-2.5%. להשוואה, מחקרים אחרים מצאו כי בחולים עם מחלת אלצהיימר חמורה נפח ההיפוקמפוס היה קטן בכ-40% בהשוואה לנבדקים ללא דמנציה.

בנשים ברבעון התחתון של אומגה שלוש מדד אומגה-שלוש עמד על 3.4%, בהשוואה למדד של 7% בנשים ברבעון העליון. ניתן להביא לעליה במדד אומגה-שלוש מ-3% ל-7% עם צריכת 1,000 מ”ג של EPA+DHA בכל יום, או אכילת מנה קטנה של סלמון או סרדינים כל יום, ולכן לא קשה להשיג שיפור זה.

החוקרים מזהירים כי אין עדיין מספיק עדויות בכדי לקבוע כי הקשר בין אומגה-שלוש ובין נפח המוח הוא קשר סיבתי. בימים אלו נערכים מחקרים גדולים יותר בנושא הטיפול בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש, כולל מחקר VITAL, הבוחן את ההשפעה של התוספים וויטמין D על בריאות הלב והמוח ב-20,000 משתתפים. בשלב זה, אין מספיק עדויות בכדי לתמוך במתן התוספים.

Neurology. 2014;82:435-442. Published online January 22, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה