שיעורי טיפול אנטיביוטי לא-הולם עדיין גבוהים בחולים מבוגרים (Antimicrobial Agents Chemother)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Antimicrobial Agents and Chemotherapy מדווחים חוקרים כי מהנתונים החדשים עולה כי רופאים בחדרי מיון הבינו את המסר כי יש להשתמש בטיפול אנטיביוטי באופן מושכל יותר בילדים. עם זאת, יש מקום לחדד את המסר הנ”ל בטיפול במבוגרים.

במרפאות חוץ נרשמה ירידה משמעותית בטיפול אנטיביוטי לא-הולם כנגד זיהומים בדרכי נשימה. עם זאת, בחולים הפונים לחדרי מיון בתמונה של זיהום בדרכי הנשימה העליונות דפוסי השימוש בתרופות אנטיביוטיות אינם-ברורים. לפיכך, החוקרים ערכו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי, שהתבסס על נתוני National Hospital Ambulatory Medical Care Survey. הנתונים כללו מידע אודות טיפול אנטיביוטי ב-126 מיליון חולים שפנו לחדרי מיון ברחבי המדינה לטיפול בזיהום בדרכי הנשימה העליונות בין שנים 2001-2010.

על-בסיס ההנחיות לטיפול אנטיביוטי הולם, החוקרים סיווגו את השימוש באנטיביוטיקות כטיפול הולם או לא-הולם. שימוש הולם כלל טיפול אנטיביוטי לדלקת אוזן תיכונה, דלקת סינוסים, דלקת גרון, דלקת שקדים או דלקת ריאות לא-נגיפית. שימוש לא-הולם כלל מתן טיפול אנטיביוטי לנזופרינגיטיס, זיהום לא-ספציפי בדרכי הנשימה העליונות, ברונכיטיס או ברונכיוליטיס, דלקת ריאות נגיפית, או שפעת.

בסיכומו של דבר, 61% מהחולים שפנו עם זיהום בדרכי הנשימה העליונות קיבלו טיפול אנטיביוטי.

החוקרים מדווחים כי למרות שחלה ירידה בשיעור מתן טיפולים אנטיביוטיים לזיהום בדרכי הנשימה העליונות בחולים בגילאי 19 שנים ומטה, לא תועדה ירידה דומה בחולים מבוגרים, גם באלו בהם אין המלצה רוטינית למתן טיפול אנטיביוטי במצבים אלו.

באופן ספציפי, נרשמה ירידה בשיעורי טיפול אנטיביוטי לא-הולם במהלך תקופת המחקר בחולים מתחת לגיל חמש שנים (יחס סיכויים של 0.94). בנוסף, חלה ירידה משמעותית בשימוש בתרופות אנטיביוטיות בחולים בגילאי 5-19 שנים (יחס סיכויים של 0.88). עם זאת, היקף הטיפול האנטיביוטי הלא-הולם נותר ללא שינוי במבוגרים בגילאי 20-64 שנים (יחס סיכויים של 0.99).

החוקרים מדגישים כי מהנתונים עולה כי חלה עליה בהיקף השימוש בתרופות ממשפחת קוינולונים, שהיוו את טיפול הבחירה ב-83 מבין 1000 חולים שפנו עם זיהום בדרכי הנשימה העליונות בשנים 2001-2002, בהשוואה ל-105 מבין 1,000 חולים שפנו במהלך השנתיים האחרונות למחקר.

ממצאים אלו מדגישים את הצורך בהפחתת השימוש הלא-הולם בתרופות אנטיביוטיות כנגד זיהומים בדרכי הנשימה העליונות בחדרי מיון ומתן טיפול טוב יותר לאלו הצפויים לתועלת עם טיפול אנטיביוטי.

Antimicrobial Agents Chemother. Published online December 16, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה