האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה קורא לקרדיולוגים להגביר מודעות למינוני קרינה בבדיקות הדמיה של הלב (Eur Heart J)

 

בנייר עמדה חדש מטעם האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה (ESC או European Society of Cardiology), קוראים מומחים לקרדיולוגים להגביר את המודעות למינוני קרינה בבדיקות הדמיה של הלב. המומחים מסכמים את המידע הקיים כיום בנוגע למינוני קרינה יעילים והסיכונים הכרוכים בפרוצדורות הדמיה לבביות.

המומחים מסבירים כי קרינת רנטגן וקרני גאמא המשמשים ברדיולוגיה ורפואה גרעינית הם קרצינוגנים מוכחים ועל קרדיולוגים לנקוט בכל האמצעים לבחירת בדיקת ההדמיה הנכונה, במינון הנכון, לחולה הנכון.

קרדיולוגיה אחראית ל-40% מהחשיפה לקרינה של חולים ומקבילה ליותר מחמישים צילומי חזה למטופל בשנה. על קרדיולוגים להיות מודעים להיקף והסיכונים ולהזמין את הבדיקות המתאימות.

לפי ההערכות העדכניות, כשליש מבדיקות הלב אינן הולמות לחלוטין או באופן חלקי, ומרבית הרופאים אינם מעריכים באופן הולם את מינוני הקרינה המשמשים במרבית הבדיקות המבוצעות.

למרות שהסיכון לקרינה ככל הנראה אינו הסיכון החשוב ביותר הכרוך בבדיקות לבביות, מדובר בסיבוכים הכי פחות ידועים בתהליכי קבלת ההחלטות היומיומיים.

נייר העמדה נועד לסכם את המידע הקיים אודות מינוני קרינה יעילים והסיכונים הקשורים בבדיקות הדמיה לבביות.

המומחים מצאו כי על-בסיס מינון קרינה יעילה של 10-100 mSv, הסיכון הנוסף לממאירות פטאלית ולא-פטאלית במהלך החיים לפרוצדורת PCI אחת נע בין 1:1,000 ל-1:100 בגברים מבוגרים בגילאי 50 שנים וגבוה פי 1.38 בנשים ופי ארבע בילדים.

גם במרכזים הטובים ביותר וגם כאשר ההכנסה של הרופאים אינה קשורה למספר הבדיקות המבוצעות, 30-50% מהבדיקות המבוצעות אינן הולמות את ההמלצות בתחום. כאשר הבדיקות מבוצעות באופן הולם, המינון לעיתים קרובות אינו אופטימאלי, לעיתים גבוה פי 2-10 מהמינון הצפוי.

ישנה חשיבות רבה למודעות להיקף הקרינה והסיכונים הכרוכים בחשיפה לקרינה והזמנת הבדיקות המתאימות.

מצד שני, חלה התקדמות בהפחתת מינון הקרינה, כאשר במהלך העשור האחרון מינון הקרינה פחת באופן דרמטי בבדיקות CT הודות להגברת האמצעים להפחתת מינוני קרינה ושיפור טכנולוגיית הסקירה. במידה וקצב הלב איטי דיו וסדיר, בדיקת Gated Cardiac CT עשויה לספק הדמיה באיכות אבחנתית עם מינון קרינה יעיל ממוצע של פחות מ-2 mSv או אף 1 mSv ומטה.

בארצות הברית, בדיקות הדמיה ברפואה גרעינית אחראיות ללמעלה ממחצית מהפרוצדורות ברפואה גרעינית וניתן להפחית את החשיפה לקרינה בהיקף של 75% באמצעות פרוטוקולים המבוססים על השלמת מבחן מאמץ תחילה.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה