התועלת של Pregabalin בטיפול בחולי פיברומיאלגיה תחת טיפול בנוגדי-דיכאון (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACR)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסם במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology, עולה כי נוגדי-דיכאון אינם פוגעים ביעילות או בבטיחות הטיפול ב-Pregabalinבחולי פיברומיאלגיה, ולכן ניתן להמשיך בבטחה בטיפולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עד 70% מהחולים עם פיברומיאלגיה סובלים מדיכאון. המחקר הנוכחי מספק מקור להרגעה בנוגע לחשש מפני המשך טיפול בנוגדי-דיכאון בחולים המטופלים ב-Pregabalin. הם כותבים כי מחקרים קליניים להערכתPregabalinלא כללו חולים שטופלו בנוגדי-דיכאון וזהו המחקר הראשון שהוכיח כיPregabalinעשוי לסייע לחולי פיברומיאלגיה המטופלים בו-זמנית בנוגדי-דיכאון.

מדגם המחקר כלל 197 משתתפים, רובם לבנים, עם רוב של נשים, בגיל ממוצע של 50 שנים. כולם ענו על הקריטריונים של ה-ACRלהגדרת פיברומיאלגיה, עם היסטוריה מתועדת של דיכאון והתייצבות תחת טיפול בנוגדי-דיכאון בין אם מדובר היה ב-SSRI(Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) אוSNRI(Serotonin Norepinephrine Reuptake Inhibitor).

המשתתפים חולקו באקראי לשישה שבועות טיפול ב-Pregabalin, שניתן פעמיים ביום, החל ממינון של 150 מ”ג ליום והתאמה על-בסיס התגובה לטיפול ל-300-450 מ”ג ליום, או פלסבו. לאחר שבועיים של הפסקת כל טיפול, המשתתפים החליפו לטיפול בקבוצה הנגדית למשך שישה שבועות נוספים.

בתחילת המחקר, ממוצע מדד הכאב בסולם של עשר נקודות עמד על 6.70, עדות לכאב בדרגה בינונית-עד-חמורה. דרגת הכאב בתחילת המחקר דומה לזו שתועדה במחקרים אחרים להערכת חולים עם פיברומיאלגיה.

לאחר השבוע הראשון לטיפול, בחולים בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה משמעותית בחומרת הכאב; ירידה זו נותרה לאורך שתי תקופות המחקר. בתום המחקר, מדד הכאב הממוצע ירד מ-6.70 ל-5.45 בקבוצת הפלסבו ו-4.84 בקבוצת הטיפול ב-Pregabalin.

בשתי תקופות המחקר (6 שבועות כל אחת), נרשמה ירידה של 28% בחומרת הכאב עם טיפול ב-Pregabalin, שיפור שהוגדר ע”י החוקרים כמובהק סטטיסטית ובעל משמעות קלינית.

פרופיל הבטיחות שלPregabalinדומה לנתונים הידועים ממחקרים קודמים, ולא זוהו תופעות חדשות. תופעות לוואי היו נפוצות יותר עםPregabalinבהשוואה לפלסבו (77.3% לעומת 59.9%). תופעות הלוואי הנפוצות על-רקע טיפול ב-Pregabalinכללו סחרחורות (28.2%) וישנוניות (19.9%). דווח על ארבע תופעות לוואי חמורות 3 בקבוצת הטיפול ב-Pregabalinואחת בקבוצת הפלסבו. שיעורי הפסקת הטיפול עקב תופעות לוואי היו גבוהים יותר עםPregabalinבהשוואה לפלסבו (6.1% לעומת 3.4%).

מהמחקר עולה כי ל-Pregabalinתפקיד בחולים עם פיברומיאלגיה ודיכאון יציב תחת טיפול בנוגדי-דיכאון. ההשפעה שלPregabalinעל דיכאון עדיין לא נבחנה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה