הדמיית CT לבדיקת סקירה לסרטן ריאות מובילה לאבחנת-יתר (JAMA Intern Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים כי בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת במינון-נמוך (LDCT או Low-Dose Computed Tomography) מובילות לאבחנת-יתר של ממאירויות של הריאה בהיקף של 18%. אבחנת היתר נובעת מזיהוי ממאירויות אינדולנטיות.

החוקרים בחנו את נתוני מחקר NLST (National Lung Screening Trial), בו נערכה השוואה בין LDCT ובין צילומי חזה כבדיקות סקירה בנבדקים בסיכון גבוה לסרטן ריאות.

מהניתוח המקורי של נתוני NLST עלה כי בדיקות סקירה לסרטן ריאות עם LDCT הובילו לירידה יחסית של 20% בשיעורי התמותה. מהסקירה עלה כי הבעיה היא אבחנת-יתר, העלולה להוביל לנזקים בשל הוצאות נוספות, חרדה וסיבוכים עקב טיפול מיותר.

הסקירה הנוכחית נועדה לקבוע את היקף אבחנת-יתר בקבוצת NLST בהשוואה לצילומי חזה. החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-53,000 משתתפים שעברו בדיקות סקירה במשך כ-6.4 שנים, בממוצע. קבוצת בדיקות CT כללה 1,089 דיווחים על ממאירויות של הריאה וקבוצת צילומי החזה כללה 969 דיווחים על סרטן ריאות.

מהנתונים עולה סבירות של 18.5% כי סרטן ריאות שזוהה עם בדיקות LDCT נובע מאבחנת-יתר. בנבדקים עם אבחנה נתונה של NSCLC (Nonsmall Cell Lung Cancer) לפי בדיקת LDCT תועדה סבירות של 22.5% לאבחנת-יתר

החוקרים כותבים כי יש להתייחס ברצינות לנושא אבחנת-יתר כאשר מנסחים את ההנחיות לתוכניות סקירה נרחבות.

קשה לקבוע את ההיקף האמיתי של אבחנת-יתר במקרים של סרטן ריאות, מאחר שחלק מהנתונים בנושא מבוססים על חולים עם תסמינים של המחלה. הם ניסו לבחון לעומק את נושא אבחנת-יתר באמצעות מודל להערכת ההשפעה של תרחישי סקירה אחרים על אבחנת-יתר, שהתבסס על שלוש בדיקות שנתיות עם מעקב כולל של שבע שנים. באמצעות מודל זה הם מצאו כי חלה ירידה משמעותית בעודף מקרי הממאירות עם שלוש בדיקות LDCT שנתיות.

JAMA Intern Med. Published online December 9, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה