תמותה לבבית פתאומית בחולים לא-מטופלים עם מחלת ליים ומעורבות לבבית (Morb Mortal Wkly Rep.)

במאמר שפורסם בכתב העת Morbidity and Mortality Weekly Report מדווחים פתולוגים על נוכחות מחלת ליים בבדיקות לאחר המוות של מספר מקרים של מוות לבבי פתאומי, שעברו הערכה לקראת השתלת איברים. המומחים מבקשים לעדכן בנוגע לאפשרות של Lyme Carditis במקרים של תמותה לבבית פתאומית וקוראים לערוך בדיקות של הלב בחולים עם מחלת ליים וחשיפה למחלה בחולים עם תסמינים לבביים אקוטיים, ללא-הסבר.

על אנשי צוות רפואי לבחון נוכחות תסמינים לבביים במטופלים עם חשיפה אפשרית למחלת ליים ולהשלים בדיקת אק”ג במידת הצורך. מנגד, עליהם לשאול חולים עם חסם הולכה לבבי ללא-הסבר על חשיפה אפשרית לקרציות. כמו כן, על צוותים רפואיים להזכיר למטופליהם את הצעדים למניעת הדבקה, כולל שימוש בדוחי יתושים, בדיקות קרציות יומיות, מקלחת מהירה לאחר חשיפה אפשרית וכדומה.

המומחים מסבירים כי Lyme Carditis הינה ביטוי מוכר היטב של מחלת ליים ומנתונים בנושא עולה כי כ-1% מהחולים עם מחלת ליים מפתחים מעורבות לבבית של המחלה, המוגדרת כחסם הולכה לבבי בדרגה שנייה או שלישית. ישנם ארבעה דיווחים קודמים של מקרי תמותה על-רקע Lyme Carditis. שלושת המקרים החדשים מעניינים במיוחד מאחר והדיווחים התקבלו במהלך שנה אחת, בין נובמבר 2012 ועד יולי 2013. הכותבים מייחסים זאת לערנות של פתולוגים בבנק הרקמות המזהים את הדפוס המתאים למעורבות לבבית של מחלת ליים.

תסמינים של Lyme Carditis העשויים להוביל אדם לפנות להערכה רפואית כוללים קוצר נשימה, סחרחורת, עילפון, דפיקות לב או כאבי חזה, בפרט במקרים של חשיפה לאחרונה לאזורים עם היארעות גבוהה של מחלת לים.

מהדיווח עולה כי תסמינים של Lyme Carditis מופיעים לאחר חציון של 21 ימים מהזיהום וחולפים בתוך 1-6 שבועות עם טיפול אנטיביוטי הולם.

שלושת המקרים של מוות לבבי פתאומי כללו אישה אחת ושני גברים, בגילאי 26-38 שנים, מאזורים בעלי היארעות גבוהה של מחלת ליים. בשלושת המקרים, רקמת לב, קרנית, עור ורקמות אחרות נבחנו לצורך השתלה אפשרית. בשני מהקרים זוהתה עדות למעורבות לבבית של מחלת ליים ע”י פתולוגים בבנק הרקמות, שבחנו את הלבבות לתיקון אפשרי של המסתם. במקרה השלישי, חוקרי ה0CDC אישרו מעורבות לבבית ברקמות לבביות שנשלחו להערכה בחשד למיוקרדיטיס על-רקע זיהום נגיפי. הזיהום אושר באמצעות בדיקות סרולוגיות וספירוכטות זוהו בשריר הלב באמצעות צביעות אימונו-היסטוכימיות בשלושת המקרים.

הביטוי הנפוץ ביותר של Lyme Carditis הוא חסם הולכה בין הפרוזדור לחדר, והמומחים מסבירים כי מוות לבבי פתאומי עשוי לנבוע מהפרעות הולכה, העשויות להוביל להפרעות קצב לב קטלניות. המומחים סבורים כי ישנם גורמי סיכון המציבים חולים מסוימים בסיכון למעורבות לבבית על-רקע מחלת ליים.

חולים שקיבלו השתלת קרנית מאחד משלושת המקרים של Lyme Carditis קיבלו בהמשך טיפול מניעתי בדוקסילין, אך ב-CDC לא מאמינים כי קיימת אפשרות אמיתית להעברת המחלה בעקבות השתלת רקמות ומציינים כי מעולם לא תועד מקרה של הדבקה במחלת ליים בעקבות השתלת איברים, רקמות או עירוי דם.

Morb Mortal Wkly Rep. 2013;62:993-996

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה