חשיבות טיפול אגרסיבי בחולים עם פרפור פרוזדורים בסיכון-גבוה (Int J Cardiol)

 

למרות שבחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלה טרשתית תועד סיכון ארוך-טווח לסיבוכים קרדיווסקולאריים, שכיחות הטיפול בנוגדי-קרישה עדיין נמוכה יחסית, כך עולה מנתוני מאגר REACH, הכוללים מידע אודות חולים בגילאי 45 שנים ומעלה, עם מחלת עורקים כלילית, מחלות לב וכי דם, מחלת עורקים היקפית, או לפחות שלושה גורמי סיכון.

בקרב חולים עם מחלה טרשתית מוכחת או לפחות שלושה גורמי סיכון, היסטוריה של פרפור פרוזדורים בתחילת המחקר לוותה בעליה של כמעט פי שתיים בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי או אירוע מוחי במהלך ארבע השנים הבאות (18.9% לעומת 9.4%, P<0.0001).

עם זאת, למרות הסיכון הגבוה יותר, רק כמחצית מהחולים עם היסטוריה של פרפור פרוזדורים (52%) נטלו נוגדי-קרשיה בארבע שנות המעקב.

המחקר הבינלאומי הגדול מדגיש כי חולים אלו בסיכון לעיתים קרובות אינם מקבלים את הטיפול המומלץ בהנחיות, ככל הנראה לאור מורכבות הטיפול בהם והעדר נתונים בנוגע לגישת הטיפול האופטימאלית בחולים אלו.

הסקירה כללה כ-44,000 חולים, עם נתונים במהלך ארבע שנות מעקב; ב-10.3% תועדה היסטוריה של פרפור פרוזדורים בתחילת המחקר.

בחולים עם פרפור פרוזדורים, בהשוואה לאלו ללא הפרעת הקצב הנפוצה, תועד סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, או אירוע מוחי, במהלך המחקר, לאחר תקנון לגיל, מין, אירוע איסכמי קודם, מחלה וסקולארית, אי-ספיקת לב, סוכרת, עישון, מדד מסת גוף, אזור מגורים וטיפול באספירין וסטטינים.

שכיחות הטיפול בנוגדי-קרישה , שהוגבל לקומדין ואנטגוניסטים אחרים לוויטמין K בזמן המחקר, הייתה נמוכה ועמדה על 52.3%-61.1% מהחולים עם מדד CHADS2 של 2-6, קבוצת חולים בה ישנה המלצה לטיפול בנוגדי-קרישה לפי ההנחיות.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים מצאו כי מכשול עיקרי לטיפול בנוגדי-קרישה למניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים הוא החשש מדימומים. חולים בסיכון הגבוה ביותר לאירועים מוחיים הם אלו המצויים בסיכון מוגבר לדימומים. הדבר נכון בעיקר בחולים עם מחלה טרשתית, הנדרשים לעיתים קרובות לטיפול נוגד-טסיות כרוני ותקופות ממושכות של טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר תסמונת כלילית חדה או צנתור כלילי.

התקווה היא כי הגל החדש של נוגדי-קרישה פומיים יציע אפשרות בטוחה ויעילה יותר מקומדין, אך מרבית המחקרים בנושא אינם כוללים ייצוג הולם של חולים עם מחלה טרשתית ומחלה של מספר כלי דם, שלעיתים קרובות נדרשים לרה-וסקולריזציה וטיפול נוגד-טסיות אגרסיבי.

משטר הטיפול האופטימאלי, כולל נוגדי-קרישה ונוגדי-טסיות, הוא חשוב מאוד, כאשר בחולים בסיכון הגבוה ביותר שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים מגיע ל-30-40% לאחר ארבע שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם היסטוריה של פרפור פרוזדורים וטרשת עורקים קיים סיכון גבוה במיוחד לאירועים קרדיווסקולאריים בטווח הארוך. למרות הסיכון המוגבר הנ”ל, כמחצית מהחולים עם פרפור פרוזדורים אינם מקבלים את הטיפול נוגד הקרישה המומלץ בהנחיות, ממצאים המדגישים את חשיבות הנושא.

Int J Cardiol 2013;

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה