החלפת מסתם אורטלי בצנתור (TAVI ) עדיפה על ניתוח בחולים סוכרתיים (J Am Coll Cardiol)

בחולי סוכרת עם היצרות של המסתם האאורטלי לאחר TAVI (Transcatheter Aortic Valve Implantation) תועד סיכון נמוך יותר לתמותה וכשל כלייתי במהלך השנה הראשונה לאחר הטיפול, בהשוואה לחולים לאחר התערבות ניתוחית להחלפת המסתם.

החוקרים ערכו ניתוח פוסט-הוק של נתוני מחקר PARTNER (Placement of Aortic Transcatheter Valve), שכלל 657 חולים, מהם 275 חולי סוכרת. מבין החולים הסוכרתיים, 145 עברו TAVI ו-130 עברו החלפת מסתם בניתוח.

החוקרים מסבירים כי סוכרת מעלה את הסיכון לתחלואה ותמותה בכל סוגי מחלות לב וכלי דם, ובחולים עם היצרות המסתם האאורטלי מלווה בסיכון מוגבר לרימודלינג היפרטרופי, החמרה בתפקוד החדר השמאלי והחמרת תסמיני אי-ספיקת לב. סוכרת מלווה גם בעליה בשיעורי התחלואה והתמותה לאחר התערבויות ניתוחיות להחלפת המסתם האאורטלי. הסיבות לסיכון המוגבר אינן מובנות במלואן, אם כי דלקת, עקה חמצונית ונזק עקב רה-פרפוזיה עשויים כולם לשחק תפקיד חשוב.

החוקרים שיערו כי TAVI הינה אפשרות פחות טראומטית לטיפול בחולי סוכרת, מאחר וניתוח עשוי להוביל להיארעות מוגברת של תגובה דלקתית סיסטמית, בהשוואה ל-TAVI. בהתאם לכך, מבדיקות דם שנערכו 24 שעות לאחר ההתערבות במסגרת מחקר PARTNER זוהו רמות גבוהות יותר של תאים לבנים בחולי סוכרת לאחר ניתוח, בהשוואה להחלפת מסתם בצנתור.

החוקרים מדווחים כי שיעורי התמותה לאחר שנה אחת עמדו על 18% בקבוצת החולים לאחר TAVI ועל 27.4% בחולים לאחר התערבות ניתוחית (יחס סיכון של 0.60, p=0.04). שיעור מקרי אי-ספיקת כליות שדרשו דיאליזה במשך למעלה משלושים ימים היה נמוך יותר בחולים לאחר TAVI (0% לעומת 6.1%, p=0.003). היארעות אירועים מוחיים במהלך השנה הראשונה הייתה דומה בשתי הקבוצות (3.5%). החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר היו עקביים בחולים שעברו TAVI בגישה פמוראלי או אפיקאלית.

בעוד של-TAVI הייתה עדיפות בשנה הראשונה לאחר ההתערבות, ההבדל בשיעורי התמותה לא נותר עוד לאחר שנתיים. ייתכן כי הסיבה לכך הינה מחלות הרקע של החולים, או ההשפעה ארוכת הטווח של TAVI, המלווה באי-ספיקה של המסתם האאורטלי וזוהי אחת השאלות אותן יש לבחון במחקרים עתידיים.

זהו המחקר הראשון המדווח על שיפור התוצאות עם TAVI בהשוואה לטיפול ניתוחי בחולים עם היצרות חמורה של המסתם האאורטלי בחולי סוכרת בסיכון-גבוה, ונראה כי ישנה עדיפות להחלפת מסתם בצנתור.

J Am Coll Cardiol 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה