תשע המלצות של מומחי כאב לצוות הרפואי בבית החולים המטפל בחולה עם כאב כרוני (The Hospitalist )

במאמר המתפרסם ב-The Hospitalist

מציגים המחברים 9 טיפים שימושיים שמומחי רפואת כאב סבורים שכדאי שרופאי בתי החולים יכירו כאשר הם מטפלים בחולה הסובל מכאב כרוני :

1. האבחנה המבדלת להחמרה תחת טיפול כרוני באופיואידים (COT) במטופל עם כאב כרוני היא:


  • הרעה של בעיה רפואית קיימת 

  • בעיה רפואית חדשה 

  • בעיה שאינה קשורה לאופיואידים

  • בעיה שקשורה לאופיואידים (תופעת לוואי/תנגודת)

  • רגישות לכאב (היפראלגסיה) הנגרמת ע”י אופיואידים

אי לכך ההמלצה היא שלא להפסיק לחקור את האתיולוגיה ביחד עם המשך הטיפול בכאב הכרוני, גם אם המטופל מוגדר כסובל מ”סינדרום של כאב כרוני”, שכן ייתכן שהמטופל עדיין לא אובחן כראוי או שהוא מקבל טיפול לא הולם.

2. מעקב אחר הטיפול באופיואידים

בין אם המטופל נמצא בתכנית מעקב לשימוש באופיואידים (PMP) או לא, בדיקות שתן, קשר עם הרוקח בנסיון לוודא שהמטופל נוטל את האופיואידים כפי שנרשמו לו, שיחה עם הרופא שרשם את האופיואידים עשויים להיות אפקטיביים ומועילים ולחסוך לבית חולים עסוק זמן רב.

3. לעיתים הפסקת טיפול בתרופות, במקום הוספה שלהן, עשוייה לרפא כאב

מטופלים רבים עם כאב כרוני נוטים לצבור תרופות (בנזודיאזפינים, אופיואידים, מרפי שרירים, נוגדי דכאון).  חלק מהסימפטומים הקשורים לתרופות אלה הן של כאב בלתי נשלט. היפראלגסיה הנגרמת מאופיואידים (OIH) ומינון יתר הגורם לכאבי ראש (MOH) הם מצבים מוכרים ואפשריים וגם אם אינם נפוצים, צוות בית החולים צריך לשקול אותם כאבחנה מבדלת עבור כאבים שאינם ניתנים לשליטה. אופיואידים עשויים לגרום ל-MOH , כאב ראש כרוני המופיע לפחות 15 יום בחודש למשך 4 שעות מידי יום במידה ואינו מטופל, ולמשך 3 חודשים עוקבים.

לכן, במידה והתרופה אינה נדרשת באופן מוחלט – ההמלצה היא להפסיק אותה, כמובן בתיאום עם המטופל ומתוך הגדרת מטרה משותפת של שיפור הבריאות. האימרה שהם ממליצים לזכור היא ש”אין כאב שלא ניתן להחמירו באמצעות טיפול לא הולם”

4. השקע זמן בחינוך מטופלים על מתדון ועל הסיכון לתמותה הקשור לשימוש שלא לפי הרישום

המתדון נרשם בתדירות נמוכה יותר מאופיואידים אחרים, אך עדיין קשור ליותר מקרי תמותה בשל מינוני יתר. מטופל מיואש עם כאב כרוני עלול להעלות באופן עצמי מינוני מתדון ללא הבנה של התוצאות האפשריות. יש לזכור את הקשר הלוגריתמי של מתדון עם מורפינים שווי ערך: 50 מ”ג של מתדון הם שווי ערך לכ-100 מ”ג של מורפין, אך 100 מ”ג מתדון הם שווי ערך לכ-1000 מ”ג של מורפין..

5. הרדמה מקומית קלה וסטירואידים עשויים לסייע

צוותי בתי חולים צריכים להציע מיגוון של זריקות דיאגנוסטיות וטיפוליות למטופלים עם כאב כרוני. כדאי לבדוק גם את הנקודות הבאות :


  • אילו פרוצדורות יש לכם הרשאה לבצע ?

  • האם נדרש פיקוח לפרוצדורה שאתה שוקל לבצע

  • מה המומחה המקומי בבית החולים חושב על כך שתטפל באמצעות זריקות ?   

לאור שיקולים אלה, מומחי בתי חולים צריכים להיות מיומנים ומאושרים להשתמש בפרוצדורות כמו זריקת trigger-point , זריקה למפרקים, או אפילו הזרקה למערכת העצבית הפריפריאלית. היכולת להציע טיפולי הזרקה אפקטיביים עשוייה להוות חלופה טובה לאופיואידים. וזריקות הרדמה מקומית עשויה לסייע לצוות בית החולים להגיע לאבחנה קשה השגה.  כך למשל, מטופלים רבים שסבלו שנים רבות מכאבי צוואר וראש השיגו שיפור דרמטי לאחר זריקת הרדמה מקומית במינון נמוך של 1 CC לתוך שריר הצואר.   

6. התמכרות לאופיואידים אינה נדירה

תשומת לב רבה ניתנה בספרות ובתקשורת לשימוש , שימוש חסר ושימוש לקוי באופיואידים. לדעת המחברים כל שימוש באופיואידים קשור לסיכון להתמכרות על אף פירסומים כאלה ואחרים, והמלצתם היא לא להיות שאננים ולהמשיך טיפול באופיואידים במטופלים שנראים כמכורים לאופיואידים. יש מקום להביע דאגה למי שרשם את האופיאוידים לראשונה עבור החולה, ואף לסייע למטופל להגיע למי שרשאי לרשום אופיואידים לצורך הערכה וטיפול.

7. שינוי בטוח של משטר טיפול באופיואידים דורש שיקול דעת ויכולת מתימטית טובה..

במהלך ההכשרה של מומחי בתי חולים מוטמעים פרוטוקולים מהירים. מומחה בית חולים צריך להיות באופן דומה יעיל בחישוב אקויוולנטים של מינוני מורפין (בזהירות עם מתדון ופנטאניל) תוך ביצוע הפחתות ושינויי מינון אופיואידים בהתאם. המומחים ממליצים להשתמש באופן עקבי בטבלאות העזר שאיתן מומחה בית החולים חש בנוח יותר. במאמר מציגים המחברים כמה דוגמאות להחלפות מינון שעלולות לגרום לדיכוי נשימתי או תלות (למשל העברת מטופל שפיתח תנגודת  מ-10/325 מ”ג של הידרוקודון ופראצטמול ל-10/325 מ”ג של אוקסיקודון/פראצטמול).  כמו כן הם מזהירים ממעבר מטיפול פומי ל-IV הדורש גם הוא הכנה והתאמת מינונים, ואשר עשוי להקשות על החזרה של המטופל לקהילה. הם מציינים שבטיפול פומי הסיכון לטעויות מינון גם קטן יותר.

8. עבור מטופלים עם כאב כרוני בסיכון נמוך המטופלים במינונים נמוכים של אופיואידים – אין צורך לשנות את המינונים גם אם האינדיקציה לאופיואידים אינה ברורה 

המחברים מסבירים כי גם אם זה מפתה ל”שחרר” מטופל מאופיואידים, לדעתם במטופלים שלוקחים אופיואידים למשך שנים ושהם נראים כמתפקדים היטב, עובדים, עם היענות טובה וללא גורמי סיכוי לסיבוכים הקשורים לאופיואידים, נראה שיהיה זה נכון וסביר להמשיך עם משטר הטיפול הנוכחי שלהם. במידה וצוות בית החולים מודאג מהשימוש הלא ברור באופיואידים עדיף ליצור קשר עם מי שמלכתחילה רושם לאותו מטופל את האופיואידים, וכמובן אפשר לבצע בדיקות הערכה וניטור כולל בדיקות שתן.

9. במידה ומטופל סובל מכאב כל הזמן, הוא זוקק לתרופה שעובדת כל הזמן

רופאים לעיתים קרובות נותנים הערכת חסר לעוצמת הכאב של מטופליהם והשפעתו על איכות חייהם. טיפול ארוך טווח נגד הכאבים המכסה את כל היממה עשוי לאפשר שיפור דרמטי במצבם. אם מטופל למשךל סובל מכאב לאורך 24 שעות ביממה ואינו יכול לתפקד תחת טיפול בהידרוקודון/פראצטמול, הרי שלדעת המחברים זה ככל הנראה נובע מכך שהטיפול מגיב לכאב רק בחלק מהזמן. החלפה לטיפול ארוך טווח, שאינו חייב להיות אופיואיד דווקא, עשוייה להשיג שיפור והפחתה בשימוש בנרקוטיקה.

במידה והטיפול שנבחר הוא אופיואיד ארוך טווח (במקרה זה אפשר לנסות מורפין סולפאט 15 מ”ג פעמיים ביום בשיחרור מושהה )  וניתן לבצע טיטרציה איטית עד שהמטופל לא יזקק יותר להידרוקודון . במידה והמטופל עדיין סובל מכאב בלתי נשלט אז או שהמורפין אינו מתאים להם או שהם נהנים מהתכונות הלא אנלגטיות של האופיואידים..בכל מקרה יש לתת למטופל להנות מהספק, שכן בשל פולימורפיזם גנטי מטופל עשוי להזדקק למס’ רוטציות של אופיואידים לפני שהטיפול האופיואידי המתאים לו ימצא.

The Hospitalist. 2013;17(10):43,46-47. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    בחולים עם מלנומה בשלב III לאחר התערבות ניתוחית, טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib הפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 20% לעומת פלסבו, אם כי התועלת ההישרדות הכוללת לא הייתה מובהקת סטטיסטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. בחולים עם מוטציית BRAF V600E הטיפול המשולב הפחית את הסיכון […]

  • היעילות והבטיחות של Risankizumab לטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית פעילה (Rheumatology and Therapy)

    היעילות והבטיחות של Risankizumab לטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית פעילה (Rheumatology and Therapy)

    במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology and Therapy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות וסבילות של Risankizumab (סקייריזי) לאורך 100 שבועות, כאשר מרבית החולים שהגיבו לטיפול לאחר 52 שבועות שמרו על התגובה לאורך זמן, ללא סוגיות בטיחות חדשות.   ברקע למחקר מסבירים כי אין נתונים רבים אודות ההשפעה ארוכת הטווח של טיפולים תרופתיים לדלקת […]

  • טיפול ביולוגי לעומת מתוטרקסט מלווה בהיארעות נמוכה יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית בחולי פסוריאזיס (Rheumatology and Therapy)

    טיפול ביולוגי לעומת מתוטרקסט מלווה בהיארעות נמוכה יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית בחולי פסוריאזיס (Rheumatology and Therapy)

    במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology and Therapy מדווחים חוקרים מישראל על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפולים ביולוגיים מלווים בהיארעות נמוכה יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) לעומת מתוטרקסט בחולים עם פסוריאזיס, כאשר טיפול מקומי מלווה בשיעורי ההיארעות הנמוכים ביותר של דלקת מפרקים פסוריאטית. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי מבוסס על נתוני מאגר נתונים ישראלי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה