השבת טיפול בקומדין זמן קצר לאחר דימום מג’ורי ממערכת העיכול מלווה בירידה בשיעורי התמותה (Am J Cardiol)

בחולים עם פרפור פרוזדורים, המפסיקים את הטיפול בקומדין בשל דימום מג’ורי ממערכת העיכול, השבת הטיפול נוגד הקרישה לווה בתוצאות טובות יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology.

החוקרים מדווחים כי השבת הטיפול בקומדין בתוך שישים ימים מהדימום, בהשוואה להשבת הטיפול בשלב מאוחר יותר, לוותה בסיכון נמוך יותר לתרומבואמבוליזם (יחס סיכון של 0.71) ותמותה (יחס סיכוים של 0.67) במהלך תקופת המעקב. עם זאת, גישת טיפול זו לא לוותה בעליה משמעותית בסיכון להישנות דימום ממערכת העיכול (יחס סיכון של 1.18).

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות כ-1,300 חולים, בגיל ממוצע של 75 שנים, עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתמים, שטופלו בקומדין ואובחנו עם דימום מג’ורי ממערכת העיכול שטופל בין השנים 2005-2010. החוקרים אספו נתונים במשך לפחות שנתיים אודות כל החולים.

ב-49.1% מהחולים הוחזר הטיפול בקומדין בתוך שישה חודשים מאירוע הדמם; חציון משך הפסקת הטיפול עמד על 50 ימים. הסיבות העיקריות לאי-השבת הטיפול בקומדין כללו חוסר אפשרות של החולה להקפיד על המעקב במרפאת טיפול נוגד-קרישה (19%) והעדפה של הרופא המטפל (18%).

החוקרים כותבים כי המחקר אינו גדול דיו בכדי לאפשר הכללה של הממצאים למטופלים בכל המדינה; עם זאת, המדגם היה מגוון דיו בכדי לתמוך באפשרות זו.

בסיכומו של דבר, 34.8% מהחולים הלכו לעולמם בתוך שנתיים, ב-16.6% אובחן אירוע תרומבואמבולי בתוך שנה וב-6.8% תועדה הישנות של דימום ממערכת העיכול בתוך תשעים ימים. מבין מקרי התמותה, ארבעה היו על-רקע אירוע תרומבואמבולי; כולם תועדו בחולים בהם לא הוחזר הטיפול בקומדין. מקרה תמותה אחד נבע מדימום מאסיבי ממערכת העיכול ותואר בחולה בו הוחזר הטיפול בקומדין.

החוקרים בחנו את ההבדלים בין השבה מוקדמת מול השבה מאוחרת של הטיפול בקומדין. הם מצאו כי בהשוואה להשבת הטיפול בקומדין לאחר הפסקה של 30 ימים, השבת הטיפול בתוך שבעה ימים לאחר דימום מג’ורי לוותה בסיכון נמוך יותר משמעותית לתמותה (יחס סיכון של 0.56), סיכון נמוך באפן לא-משמעותי לאירוע תרומבואמבולי (יחס סיכון של 0.76) וסיכון גבוה יותר להישנות דימום (יחס סיכון של 3.27).

עם זאת, השבת הטיפול בקומדין בין 7-30 ימים לאחר דימום מג’ורי לא לוותה בעליה בסיכון להישנות דימום.

למרות שישנם משתנים אחרים שיש לקחת בחשבון במהלך ההחלטה על השבת טיפול בקומדין בחולים אלו, החוקרים הציגו את הסיכונים אל מול התועלת של החלטות אלו, להן עשויה להיות השלכה על התוצאות הקליניות.

Am J Cardiol 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה