שילוב מסיס של נוגדי-כאבים וויטמינים מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (BMJ)

רוקחת

פורמולה מסיסה של תרופות נפוצות, דוגמת משככי כאבים ותוספי וויטמינים, כוללת תכולה גבוהה של נתרן חבוי, המלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת BMJ.

במחקר תצפיתי של מבוגרים בבריטניה שהיו במעקב במשך כשבע שנים, מתן מרשם לפורמולה מסיסה, בניגוד לפורמולה רגילה של התרופה, לוותה בעליה של 22% בסיכון לאירועים מוחיים ועליה של פי שבע בסיכון ליתר לחץ דם.

סודיום קרבונט או ביקרבונט בפורמולות מסיסות מביא לשחרור פחמן דו-חמצני במים ולכן התרופות נספגות בקלות רבה יותר. פורמולות אלו ניתנות לחולים עם קשיי בליעה או במקרים בהם נדרשת תרופה עם התחלת פעילות מהירה.

החוקרים שיערו כי נטילת פורמולות המכילות נתרן עשויה להוביל לסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. הם ערכו את המחקר שכלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה, עם נתונים ממאגר UK Clinical Practice Research Datalink Database, שקיבלו לפחות שני מרשמים לאחת מבין 24 פורמולות המכילות נתרן של תרופות או תוספי וויטמינים או 116 פורמולות סטנדרטיות של מוצרים אלו, בין השנים 1987-2010.

תרופות המכילות נתרן כוללות אצטאמינופן (פראצטמול), אספירין ואיבופרופן לכאבים; קלציום-קרבונט להפרעות עיכול ו-Metocolopramide עם אספירין למיגרנה. תוספי ויטמינים ומינראלים כוללים חומצה אסקורבית ואבץ-סולפאט.

מבין למעלה מ-1.29 מיליון משתתפים, 61,072 אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי והותאמו לביקורות. לאחר תקנון למשתנים שונים בקרב אלו שנטלו פורמולות המכילות נתרן נרשמה עליה של פי 1.16 בסיכון לתוצא העיקרי (אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי לא-פטאלי או תמותה וסקולארית), בהשוואה לביקורות.

החוקרים הסבירו כי הצריכה הממוצעת של נתרן מתכשירים אלו עמדה על 107.7 מילימול ליום, מינון שעלה על הצריכה התזונתית המומלצת בבריטניה (104 מילימול ליום) או הצריכה התזונתית המומלצת בארצות הברית (כ-100 מילימול ליום).

BMJ 2013;347

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה