איגודי ה-AHA ו-ACC תומכים בשימוש במחשבוני סיכון

ההנחיות החדשות בנוגע למניעת מחלות לב וכלי דם, שזכו לשם Calculator Gate, הובילו את איגודי ה-AHA (American Heart Association) ו-ACC (American College of Cardiology) לפרסם כתב הגנה פומבי בנושא.

למרות שישנם ארבעה קווים מנחים בתכנית המניעה החדשה, הכלים להערכת הסיכון (מחשבוני סיכון) וההמלצה כי סטטינים ישמשו למניעה ראשונית, הם אלו שספגו את מירב האש.

הנושא זכה לתשומת לב רבה יותר כאשר הדבר הגיע למומחי ה-AHA ו-ACC, שהציגו נתונים לפיהם מחשבוני הסיכון החדשים מספקים הערכת-יתר משמעותית של הסיכון לאוטם לבבי ואירוע מוחי בהיקף של 75-150%, דבר העשוי להוביל להתחלת טיפול בסטטינים בחולים שאינם נדרשים לזאת.

למרות שהמומחים תומכים באופן כללי בהנחיות החדשות, ומכנים אותן צעד משמעותי בכיוון הנכון, הם מטילים ספק בדיוק מחשבוני הסיכון לסיווג החולים. הם השתמשו באלגוריתמים לניבוי הסיכון לאוטם לבבי ואירוע מוחי בתוך עשר שנים בשלושה מדגמי מניעה ראשונית, בקנה מידה גדול Women’s Health Study, Physicians Health Study ו-Women’s Health Initiative Observational Study וזיהו הערכת-יתר עקבית של הסיכון.

הם גם התייחסו להנחיות עצמן, שתיארו הערכת יתר של הסיכון בשני מדגמים בהם נבחנו המשוואות MESA ו-REGARDS.

לפיכך, על-בסיס הנתונים מחמישה מדגמים שונים, ייתכן כי עד 40-50% מבין 33 מיליון האמריקאים בגיל העמידה המתאימים לטיפול בסטטינים לפי הנחיות ה-AHA/ACC, אינם מצויים בפועל בסיכון העולה על סף של 7.5% המוצע לטיפול.

הערכת-יתר זו של הסיכון זוהתה לפני למעלה משנה. אך למרות זאת, מחשבון הסיכון הביא לתוצאות דומות למחשבון הסיכון של ה-Adult Treatment Panel III.

מומחים בתחום ציינו כי למרות שזוהתה הערכת-יתר בכל טווח הסיכון, ההשפעה הגדולה ביותר תועדה באלו בסיכון הצפוי הגבוה ביותר. ההסבר הוא כי החולים בסיכון הגבוה ביותר במדגמים שנבחנו זוהו והחלו בטיפול בסטטינים, שהובילו לשיעור אירועים נמוך מהצפוי.

באשר לנתונים מהאיגודים, הסבירו המומחים כי המדגמים שנבחנו אינם מדגמים המייצגים את כלל אוכלוסיית ארצות הברית וכללו משתתפים עם סיכון בדרגה נמוכה, בהם מחשבוני סיכון צפויים להביא להערכת-יתר של הסיכון.

לפי ההנחיות החדשות, יומלץ טיפול בסטטינים ל-30 מיליון אמריקאים בגילאי 40-75 שנים במסגרת מניעה ראשונית.

הסוגיה שמעלים המומחים תומכת בדחיית יישום ההנחיות, אך ה-AHA/ACC קובעים כי לא צפוי שכך יקרה והכוונה היא להתקדם וליישם את ההנחיות הללו.

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה