פתלאטים מלווים בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (JAMA Pediatr)

פג

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics, עולה כי כימיקאלים בשם פתלאטים (Phthalates), המצויים בין היתר במוצרי פלסטיקה מסוימים, מוצרים לטיפול אישי ומוצרי מזון, מלווים בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת, בעיקר מקרים של לידה מוקדמת ספונטאנית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים 130 מקרים של לידה מוקדמת ו-352 ביקורות שנבחרו באקראי ובחנו את רמות פתלאטים בשלוש דגימות שנלקחו במהלך ההיריון. בניתוח נפרד של הנתונים, החוקרים בחנו את רמות פתלאטים ב-57 מקרים של לידה מוקדמת ספונטאנית, שהוגדרה כלידה לפני 37 שבועות היריון. גיל ההיריון אושר באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד במהלך הטרימסטר הראשון. הלידות נערכו בבי”ח בבוסטון, כאשר מרבית המשתתפים במחקר היו לבנים, משכילים, לא-מעשנים; נשים מעטות שתו אלכוהול במהלך ההיריון. כמחצית מהנשים לא ילדו בעבר וכ-10% נעזרו בטיפולי פוריות. 44% מהתינוקות היו ממין זכר.

החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין רמות מטבוליטי DEHP (Di-2-ethylhexyl Phthalate) ומטבוליטי MBP (Mono-n-Butyl Phthalate) בקרב כל הפגים ולידה מוקדמת ספונטאנית. החוקרים זיהו קשר נוסף בין לידה מוקדמת ספונטאנית ובין רמות מוגברות של מטבוליטים מסוג Mono-Benzyl-Butyl Phthalate ומטבוליטי MBP.

יחס הסיכויים לכל הלידות המוקדמות למטבוליטי MEHP (Mono-2-ethyl-hexyl Phthalate) עמד על 1.34; יחס זה עמד על 1.65 ללידה מוקדמת ספונטאנית. יחס הסיכויים למטבוליט DEHP, MECPP (Mono-2-ethyl-5-carboxypenyl) עמד על 1.40 לכל הלידות המוקדמות ועל 1.56 ללידה מוקדמת ספונטאנית. לכל מטבוליטי DEPHO, יחס הסיכויים הכולל עמד על 1.33 לכל הלידות המוקדמות ועל 1.63 ללידות מוקדמות ספונטאניות.

למרות שיחס הסיכויים למספר מטבוליטים לא היה משמעותי ללידה מוקדמת באופן כללי, ארבעה מטבוליטים נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם לידה מוקדמת ספונטאנית, כולל מטבוליטי DEHP, (Mono-2-ethyl-5-oxohexyl, יחס סיכויים של 1.47), כמו גם Mono-Benzyl-Butyl Phthalate (יחס סיכויים של 1.41), Mono-n-Butyl Phthalate (יחס סיכויים של 1.49) ו-Mono-(3-carboxypropyl) Phthalate (יחס סיכויים של 1.36).

יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי יחס הסיכויים עלה עם כמות המטבוליטים שנמצאו, כאשר בנשים באחוזון 75 של MEHP, MECPP, DEHP ו-MBP בלמעלה מפי שתיים בסיכון ללידה מוקדמת כמו נשים ברבעון התחתון. ההשפעה הייתה הרבה יותר גדולה כאשר החוקרים התמקדו רק בלידה מוקדמת ספונטאנית. לדוגמא, בנשים באחוזון 75 ל-MECPP עמד יחס הסיכויים של 5.23 ללידה מוקדמת ספונטאנית ועל 2.39 ללידה מוקדמת מכל-סוג. באשר למטבוליטי MEHP, DEHP ו-MBP, בנשים ברבעון העליון נרשם יחס סיכויים של למעלה מ-3.5 ללידה מוקדמת ספונטאנית.

JAMA Pediatr. Published online November 18, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה