ההשפעה של עומס חומצה בתזונה על הסיכון לסוכרת (Diabetologia)

בנשים עם דיאטה עתירת חומצה, לרוב בליווי צריכת כמות חלבונים רבה אך מעט ירקות, נרשמה עליה של 56% בסיכון לסוכרת מסוג 2, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון של תכולת החומצה בדיאטה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Diabetologia.

החוקרים כותבים כי דיאטת עתירת חלבונים שמקורם בבעלי חיים עשויה לעודד צריכת חומצה, כאשר מרבית הפירות והירקות מהווים מקור לבסיסים, המנטרלים את החומציות. בניגוד לאמונה הרווחת, מרבית הפירות גם לימונים ותפוזים לרוב מביאים להפחתה של עומס החומצה בתזונה לאחר שהגוף מעבד אותם.

החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את הקשר בין הרכב החומצה בתזונה ובין התפתחות סוכרת, באמצעות נתונים אודות כ-66,000 נשים ממחקר E3N-EPIC, שהיו במעקב לזיהוי הופעת סוכרת מסוג 2, במהלך 14 שנים.

כל 2-3 שנים, המשתתפים במחקר השיבו על שאלונים להערכת נתונים בריאותיים, כולל היסטוריה תזונתית. החוקרים התבססו על מאגר נתוני תביעות לזיהוי משתתפים שרכשו תרופות לטיפול בסוכרת. הסקירה כללה בסך הכל 3,496 מקרים חדשים של סוכרת, כאשר החוקרים מניחים כי רובם היו סוכרת מסוג 2 לאור גיל המשתתפים שנע בטווח 46-60 שנים.

המידע התזונתי שימש להערכת מדדי PRAL (Potential Renal Acid Load) ו-NEAP (Net Endogenous Acid Production) לכל משתתף.

ניתוח רב-משתנים כלל את גיל המשתתפים, שנות השכלה, הרגלי עישון, פעילות גופנית, יתר לחץ דם, היפרכולסטרולמיה, היסטוריה משפחתית של סוכרת, צריכת אלכוהול, חומצות שומן אומגה-שלוש, צריכת פחמימות, אנרגיה משומנים וחלבונים, קפה והרגלי תזונה. ההרכב התזונתי סווג כדיאטה מערבית (עתירה במוצרים שמקורם בבעלי חיים ומוצרי מזון חומציים) או דיאטה בריאה (קריטריונים לא-מוגדרים).

בתחילת המחקר, נשים עם מדדי PRAL גבוהים יותר היו צעירות יותר מאלו עם מדדים נמוכים, פחות פעילות גופנית. כמו כן, בקבוצה זו שיעור המטופלות להיפרכולסטרולמיה היה נמוך יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של סיפור משפחתי של סוכרת ושכיחות גבוהה יותר של דיאטה מערבית. דיאטה עתירת PRAL כללה גם כמות גדולה יותר של בשר, גבינות, לחם ומשקאות קלים, בעיקר משקאות עם ממתיקים מלאכותיים.

בנשים ברבעון העליון מבחינת צריכת PRAL נרשמה עליה של 50% בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון. בנשים עם משקל תקין תועדה העליה הגדולה ביותר בסיכון (עליה של 96% בהשוואת הרבעון העליון והתחתון), בעוד שבנשים עם עודף-משקל נרשמה עליה של 28% בלבד.

התוצאות היו דומות עם מדדי NEAP.

החוקרים הוכיחו לראשונה במחקר פרוספקטיבי גדול כי קיים קשר בין דיאטה עתירת מוצרי חומצה ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2, ללא תלות בגורמי סיכון ידועים אחרים לסוכרת. עם זאת, הם מודעים לצורך במחקרים נוספים בנושא.

Diabetologia, published online November 11, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה