עליה בסיכון ניתוח בריאטרי בחולים עם מחלת כליות (מתוך הכנס השנתי ה-46 מטעם ה-American Society of Nephrology)

ניתוח בריאטרי בחולים שמנים עם מחלת כליות כרונית היא לירידה במשקל הגוף, עם זאת, הסיכון לתופעות לוואי וסיבוכים לאחר הניתוח הוא גבוה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-46 מטעם ה-American Society of Nephrology.

החוקרים הסבירו כי ממצאי המחקר הצביעו על יעילות ניתוח בריאטרי בחולים שמנים עם מחלת כליות כרונית; עם זאת, שיעור הסיבוכים היה גבוה יותר ויש לייעץ לחולים בנושא.

במחקר הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות אודות 74 חולים עם מחלת כליות כרונית, שעברו ניתוח בריאטרי בגישה לפרוסקופית בשלושה בתי חולים גדולים בלונדון. מבין החולים, 33 היו גברים ו-41 נשים; הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 52 שנים. מרבית החולים אובחנו עם מחלת כליות בשלב 3 (59%). למעלה ממחציתם עברו ניתוח שרוול קיבה, 38% עברו ניתוח RYGB (Roux-en-Y Gastric Bypass) ו-5% עברו ניתוח טבעת.

שנה לאחר הניתוח, הירידה בעודף מדד מסת גוף בחולים בכל סוגי הניתוח עמדה על 61%; מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 33.2 ק”ג למטר בריבוע.

16 חולים (22%) פיתחו תופעות לוואי ותועדו שני מקרי תמותה בעקבות סיבוכים של הניתוח בתוך 30 ימים מהניתוח. חולה אחד הלך לעולמו עקב דימום במהלך הניתוח, שדרש תיקון, אך חולה זה פיתח גם דום לב ודום נשימה. מקרה התמותה השני נבע מאלח-דם מסיבה לא-ידועה וכשל רב-מערכתי.

תופעות הלוואי הנפוצות כללו כשל כלייתי חד (4%), לאחריו דלף (3%), חמצת והיפרקלמיה (3%), זיהום של החזה לאחר-ניתוח (3%), חסר וויטמין B12 או ברזל (3%), פיסטולה או כשל של השתל (3%) ואוטם לבבי (1%). ארבעה מקרי תמותה נוספים תועדו במהלך תקופת המחקר, כולל שני מקרים על-רקע מחלה ממארת.

כתוצאה מהסיכון המוגבר על-רקע ניתוח בריאטרי, החוקרים דיווחו כי במרכז הרפואי שלהם פותחה מדיניות לטיפול בחולם עם מחלת כליות. הם פיתחו פרוטוקול כלייתי-ניתוחי לטיפול בחולים אלו, עם תפקידים מוגדרים לצוותי מנתחים לצמצום הסיכון. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לזהות טוב יותר את גורמי הסיכון לסיבוכים אלו.

מתוך הכנס השנתי ה-46 מטעם ה-American Society of Nephrology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה