עליה עולמית בשכיחות אירועים מוחיים במבוגרים צעירים (Lancet)

שכיחות האירועים המוחיים במבוגרים מצויה במגמת עליה ברחבי העולם, בעיקר בקרב מבוגרים צעירים ומבוגרים בגיל העמידה ובמדינות בעלות הכנסה נמוכה או בינונית, כך מדווחים חוקרים בשני מאמרים שפורסמו ב-The Lancet ו-The Lancet Global Health.

מהנתונים עולה כי ברמה העולמית, מספר האירועים המוחיים עלה בהיקף של 25% במבוגרים בגילאי 20-64 שנים במהלך שני העשורים האחרונים. אירועים מוחיים בקבוצת גיל זו מהווים עתה עד 31% מכלל המקרים של אירועים מוחיים, בהשוואה ל-25% לפני שנת 1990.

ברחבי העולם, למעלה מ-83,000 חולים בגילאי 20 שנים, או פחות, מפתחים אירוע מוחי בכל שנה (0.5% מכלל האירועים המוחיים מופיעים בקבוצת גיל זו).

החוקרים מזהירים כי המגמה של אירועים מוחיים המופיעים באוכלוסיות צעירות יותר צפויה להמשיך, וכי הנטל העולמי של אירועים מוחיים צפויים להכפיל עצמו עד 2030, אלא אם ייושמו גישות למניעה.

צוות החוקרים הבינלאומי העריך את ההיארעות, ההימצאות והתמותה המוקדמת והמוגבלות עקב אירועים מוחיים בכל 21 האזורים של העולם בשנים 1990, 2005 ו-2010 באמצעות 119 מחקרים רלבנטיים 58 ממדינות בעלות הכנסה גבוהה ו-61 ממדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

החוקרים מדווחים כי למרות שהגיל הממוצע של החולים עם אירועים מוחיים עלה במעט, מרבית האירועים המוחיים עברו מאוכלוסיית חולים מעל גיל 75 לאוכלוסיה בגילאי 74 ומטה. קבוצה זו אחראית ל-62% מהאירועים המוחיים החדשים, 45% ממקרי התמותה ו-72% ממקרי התחלואה והמוגבלויות. שיעורים אלו גבוהים יותר משמעותית במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

בעוד ששיעורי התמותה עקב אירועים מוחיים ירדו ברחבי העולם במהלך שני העשורים האחרונים, המספרים בפועל של מקרי תמותה עקב אירועים מוחיים עלו ל-5.9 מיליון (עליה של 26%).

בנוסף, מספר החולים עם אירוע מוחי ראשון עלה משמעותית ל-16.9 מיליון בשנת 2010 (עליה של 68%), מספר השורדים אירועים מוחיים עלה ל-33 מיליון חולים (עליה של 84%), ושיעורי מוגבלות ותחלואה על-רקע אירועים מוחיים עלו ל-102.2 מיליון (עליה של 12%).

במידה ומגמות אלו יימשכו, שיעורי התמותה עקב אירועים מוחיים, שיעורי ההישרדות והמוגבלות ותחלואה יעלו בלמעלה מפי שתיים עד שנת 2030.

במדינות בעלות הכנסה גבוהה הנתונים מצביעים על ירידה בשיעורי ההיארעות המתוקנים לגיל של אירועים מוחים (ירידה של 12%), כמו גם בשיעורי התמותה המוקדמת (ירידה של 37%) ובשיעורי תחלואה ומוגבלות (ירידה של 36%) במהלך שני העשורים האחרונים. ירידות אלו נובעות ככל הנראה משיפור ההדרכה, מניעה וטיפול בחולים, כולל הפסקת עישון, איזון לחץ דם, יחידות לטיפול באירועים מוחיים ואבחנה.

במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, המגמה הפוכה; שיעורי התמותה עלו ב-42%, עם עליה בשיעורי תחלואה ומוגבלות (עליה של 46%) בהשוואה למדינות בעלות הכנסה גבוהה. העליה נובעת בחלקה מעליה בשכיחות גורמי סיכון הכוללים תזונה לא-בריאה, לחץ דם גבוה, השמנת-יתר, חוסר פעילות גופנית ועישון במדינות אלו.

מהנתונים עולה עוד כי 61.5% ממקרי המוגבלות ו-51.7% ממקרי התמותה עקב אירועים מוחיים נבעו מאירועים מוחיים המורגיים, למרות שאלו פחות נפוצים מאירועים מוחיים איסכמיים. אירועים מוחיים המורגיים תוארו בעיקר בחולים מתחת לגיל 75 ואלו שהתגוררו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, בהן ההיארעות של אירועים מוחיים המורגיים עלתה ב-19%.

Lancet. Published online October 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Headache and Pain מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי Atogepant (קיוליפטה) מהווה טיפול יעיל ונסבל היטב למניעת מיגרנה, כולל מיגרנה אפיזודית וכרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי את היעילות והבטיחות של Atogepant, אנטגוניסט של CGRP, למניעת מיגרנה על-בסיס תוצאות מחקרים אקראיים ומבוקרים. החוקרים […]

  • נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    במאמר שפורסם בכתב העת Bone מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי התומכות בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס של נשים מבוגרות והפניית אלו עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס, עם עליה משמעותית בשיעורי הטיפול והפחתת הסיכון לשברים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הטיפול והסיכון לשברים בנשים מבוגרות במחקר מבוסס-אוכלוסייה בו נשים עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס הופנו […]

  • תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה […]

  • עדויות חדשות תומכות בתועלת של אג'ובי להקלה על צעירים עם מיגרנה אפיזודית (מתוך הודעת חברת טבע)

    עדויות חדשות תומכות בתועלת של אג'ובי להקלה על צעירים עם מיגרנה אפיזודית (מתוך הודעת חברת טבע)

    מתוצאות מחקר חדש בשלב 3 עולה כי לאג’ובי (Fremanzeumab) יעילות משמעותית בטיפול בילדים ומתבגרים עם מיגרנה אפיזודית, כך על-פי הודעה לעיתונות מטעם חברת טבע המייצרת את התרופה. מחקר SPACE הינו מחקר רב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, להערכת יעילות אג’ובי, אשר כלל 235 משתתפים בגילאי 6-17 שנים. המחקר ענה על תוצא הסיום העיקרי והדגים יעילות עדיפה של אג’ובי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה