הערכת השימוש בקנולה אפית בזרם גבוה בטיפול בפגים לאחר הנשמה מלאכותית (N Engl J Med) בלווי הערת עורך מדור ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התועלת של קנולה אפית בזרם גבוה הייתה דומה לתועלת של טיפול במכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure ) לתמיכה נשימתית בפגים לאחר גמילה מהנשמה מכאנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש בקנולה אפית בזרם גבוה זוכה לפופולאריות הולכת וגדלה, כחלופה ל-CPAP אפי כתמיכה נשימתית לא-פולשנית לאחר הוצאת צינור הנשמה בפגים שנולדו לאחר פחות מ-32 שבועות היריון. עם זאת, חסרים נתונים בנוגע לבטיחות ויעילות הטיפול באוכלוסיה זו.

במסגרת המחקר הרב-מרכזי, אקראי, העדר-נחיתות, כללו החוקרים 303 פגים, שחולקו לטיפול בקנולה אפית בזרם גבוה (5-6 ליטר לדקה) או CPAP אפי (7 ס”מ מים) לאחר הוצאת צינור הנשמה. התוצא העיקרי היה כשלון טיפול בתוך שבעה ימים. העדר-נחיתות נקבע לפי חישוב ההבדל האבסולוטי בסיכון לתוצא העיקרי, כאשר גבולות העדר נחיתות עמדו על 20 נקודות אחוז. בתינוקות בהם הטיפול בקנולה אפית בזרם גבוה נכשל, ניתן היה לטפל במכשיר CPAP אפי, באלו בהם הטיפול ב-CPAP כשל, בוצעה הנשמה חוזרת.

מהתוצאות עולה כי הטיפול בקנולה אפית בזרם גבוה לא היה נחות בהשוואה לטיפול במכשיר CPAP אפי, עם שיעורי כשלון טיפול של 34.2% (52 מבין 152 התינוקות) שטופלו בקנולה אפית בזרם גבוה ושל 25.8% (39 מבין 151 תינוקות) שטופלו במכשיר CPAP (הבדל של 8.4 נקודות אחוז בסיכון). קרוב למחצית מהתינוקות שנכשלו תחת טיפול בקנולה אפית בזרם גבוה טופלו בהצלחה במכשיר CPAP אפי, ללא צורך בהנשמה חוזרת. ההיארעות של טראומה אפית הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת המטופלים בקנולה אפית, בהשוואה למטופלים ב-CPAP (P=0.01 ), אך לא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעור תופעות הלוואי החמורות או סיבוכים אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהנתונים בנוגע לתוצא העיקרי היו קרובים לגבולות העדר-נחיתות, התועלת של קנולה אפית בזרם גבוה הייתה דומה לתועלת של מכשיר CPAP כתמיכה נשימתית לפגים לאחר הוצאת צינור הנשמה.

 N Engl J Med 2013; 369:1425-1433

הערות עורך מדור ניאונטולוגיה , ד”ר ברנרד ברזילי:

בתוצאות של החוקרים האוסטרליים נמצא כי ה-CPAP עדיף על ההנשמה ב-High Flow ב-8%. בעזרת “תרגיל סטטיסטי” הם הוכיחו כי ה-high flow אינו נחות לעומת ה-CPAP כאשר נותנים לו מרווח של 20%. בכל מקרה ההבדל היה כ-8%. בשל השימוש הקל יותר ב-High Flow לעומת ה-CPAP נראה לי שיהיה זה סביר לנסות ולטפל ב-High Flow לאחר אקסטובציה ובמידה והילוד לא יחזיק מעמד אז לעבור ולנסות CPAP .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה