מחלוקת מתמשכת בנוגע לטיפול באוסטיאופורוזיס בחולים עם מחלת כליות כרונית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASBMR)

הטענה כי מומלץ טיפול בתרופות לאוסטיאופורוזיס למניעת שברים בחולים עם מחלת כליות כרונית זכתה לתמיכה של כ-75% מהמשתתפים בדיון בנושא שנערך במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Bone and Mineral Research.

עם זאת, מומחים שטענו לשימוש מוגבל יותר בתרופות אלו ושכנעו חלק גדול יותר מהמשתתפים לעבור לצד שלהם כפי שחושב לפי הצבעה אלקטרונית בתחילת ובתום הדיון מומחים מסקוטלנד זכו בדיון ובפרס שניתן במסגרת הכנס.

לדברי המומחים מסקוטלנד, העובדה היא שאין עדויות לפיהן בחולים עם קצב סינון גלומרולארי נמוך מ-50 יש טיפול כלשהו העשוי להפחית את ההיארעות של שברי ירך, שברים שאינם בירך או שברים שאינם בחוליות, או אף שברי חוליות קליניים.

מהצד הנגדי בדיון ניצבו מומחים מטורונטו, שטענו כי שברים נפוצים מאוד בחולים עם מחלת כליות כרונית וכרופאים, יש להבין כי השורה התחתונה היא הטיפול בחולים. ישנם נתונים רבים מהם עולה כי התרופות הללו בטוחות ויעילות בטיפול בחולים עם מחלת כליות כרונית ואוסטיאופורוזיס.

אוסטיאופורוזיס עדיין הינה הסיבה הנפוצה ביותר לשברים בחולים עם מחלת כליות כרונית

החוקרים מטורונטו הסבירו כי למרות שחלק גדול מהשברים בחולים עם מחלת כליות כרונית מיוחסים לפגיעה בעצמות על רקע מחלת הכליות, העשויה לסבך את הערכת החולים, וכי ישנם מספר טריגרים אחרים, הם מדגישים כי הסיבה הנפוצה ביותר לשברים בכל שלבי מחלת כליות כרונית הינה עדיין אוסטיאופורוזיס ולכן ישנה אפשרות לטיפול למניעת שברים.

המומחים הציגו מטה-אנליזה שהדגימה מדדי צפיפות מינראלים של העצם הנמוכים משמעותית בחולי דיאליזה עם מחלת כליות כרונית בשלב 5 עם שברים, בהשוואה לאלו ללא שברים. במידה והשבר נובע מאוסטיאופורוזיס, סביר להניח כי יש לטפל בחולים אלו במידה וסובלים מאוסטיאופורוזיס.

ובעוד שתרופות לאוסטיאופורוזיס, כולל Alendronate, Ibandronate ו-Risedronate, אינן מומלצות ע”י ה-FDA לטיפול בחולים עם הפרעה בפינוי קריאטינין, ו-Zoledronic Acid אסורה בחולים אלו, המומחים טוענים כי המלצות אלו מבוססות על נתונים מוגבלים. המלצות ה-FDA מבוססות על מחקרים להערכת רעילות כלייתית בחולדות עם מינונים גבוהים, וכן חסרים נתונים מחולים עם מחלת כליות כרונית בדרגה 4 או 5.

המומחים גם פירטו על מספר מחקרים שהדגימו ירידה בשברים, שיפור בצפיפות המינראלים של העצם, ונתוני בטיחות חיוביים עד שלוש שנים אודות תרופות אלו בחולים עם מחלת כליות כרונית עד שלב 4.

הם מוסיפים כי הטיפולים Raloxifene (אוויסטה), Denosumab (פרוליה) ו-PTH אינם נושאים אזהרות או התוויות נגד מטעם ה-FDA לשימוש זה.

ישנם מחקרי פוסט-הוק רבים התומכים בטיפול באוסטיאופורוזיס בחולים עם מחלת כליות כרונית. Alendronate, Risedronate, Raloxifene ו-Denosumab עשויים לשמש בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 4, למשך לפחות שלוש שנים, ו-PTJ עד מחלה בשלב 3 למשך לפחות שנה וחצי.

באשר למחלת כליות כרונית בדרגה 5, המומחים מודים כי אין נתונים ממחקרים קליניים לטיפול באוסטיאופורוזיס, אך טוענים כי עובדה זו לא מנעה טיפול בחלק גדול ממחלות אחרות.

טיעון כנגד: אפשרויות הטיפול בחולי אוסטיאופורוזיס עם מחלת כליות כרונית

המומחים מסקוטלנד טענו כי חולים עם מחלת כליות כרונית נפרדים מחולים עם אוסטיאופורוזיס בלבד. האמת היא שידוע כי מדובר באוכלוסיית חולים שונה, החל מהבדלים באופן ניהול משק הסידן והזרחן ומבנה השלד ועד פרופיל התחלואה והתמותה המטריד באוכלוסיה זו.

בנוסף, חסרים נתונים אודות שברים בחולים עם מחלת כליות כרונית וניתוחי פוסט-הוק אינם מספקים. כל המחקרים להערכת אפשרויות טיפול לא כללו חולים עם ערכי PTH מוגברים, ובאופן כללי, העלו יותר שאלות מתשובות.

סוגיה חשובה נוספת נוגעת לאופן סיווג שלב מחלת כליות כרונית בחלק גדול מהמחקרים. חלק גדול השתמשו במשוואת Cockroft-Gault, אך השימוש בנוסחת MDRD (Modification of Diet in Renal Disease) עשויה להוביל לתוצאות שונות משמעותית. דרגת מחלת כליות כרונית בה שברים מופיעים תלויה מאוד באופן חישוב התפקוד הכלייתי, לפי נוסחת Cockroft-Gault או MDRD.

לסיום, תופעות לוואי של תרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס בחולים עם מחלת כליות כרונית כוללים שברים לא-טיפוסיים בירך עם טיפול ב-Denosumab או ביספוספנטים וסיכון להיפרקלצמיה עם Denosumab, ועד סיכון לנזק כלייתי חד או תסמונת נפריטית עם Alendronate.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • רמות AMH בגיל צעיר מנבאות תסמיני מנופאוזה בגיל מבוגר (Menopause)

    רמות AMH בגיל צעיר מנבאות תסמיני מנופאוזה בגיל מבוגר (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות AMH (או Anti-Mullerian Hormone) נמוכות יותר בשנות ה-30 לחייהן מלווה בהופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה ושכיחות גבוהה יותר של יובש נרתיקי, אך פחות תסמינים פסיכולוגיים לאחר למעלה מעשור. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות AMH בנשים הרות באמצע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה